Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 5 Mac 2016

Rugi pulak tak makan TEMBIKAI..




Ibnu Abbas berkata: "Makanlah tembikai kerana didalamnya ada kebaikan.Ianya makanan, minuman perangsang kepada pertumbuhan gigi,sebagai pewangi,pembersih pundi kencing, menambahkan air tulang belakang, menghindarkan sejuk dan pembersihan kulit."

Satu hari telah dihadiahkan buah tembikai Taif kepada Rasulullah SAW .Nabi menciumnya dan bersabda: "Makanlah ini dengan gigi kamu, kerana ini adalah antara perkara yang halal di atas bumi.Jusnya adalah rahmat dari Allah dan kemanisannya dari syurga."

Rasulullah berada bersama beberapa sahabat pada suatu hari dan bersabda: "Allah merahmati orang yang memberi kita makan dengan buah tembikai ini". Kemudian bangun Sayidina Ali k.w bangun mendapatkan beberapa buah tembikai tambahan.Rasulullah SAW dan sahabat terus memakannya.

Baginda bersabda "Allah akan melimpahkan rahmat kepada orang yang memberi kita, yang memakannya sekarang dan kepada sesiapa yang memakannya dari golongan umatku dari sekarang hinggalah kepada hari kebangkitan."Begitulah hebatnya khasiat dan kelebihan Buah tembikai.Dari segi faktanya, memakan buah tembikai sebelum makan membersihkan usus dan menghindarkan penyakit.

Sumber : Facebook

11 ulasan:

  1. As salam yati..klu sudi nk tahu,hihi knor stiap hri tembikai...tembikai....indah sgguh nikmat mkn tembikai dikla pnsss terik ni....

    BalasPadam
  2. memang rugi sapa yg tak suka makan tembikai...yg takde biji..yg isinya ranggup tu..alahai..

    BalasPadam
  3. Banyak kebaikan rupanya buah tembikai...
    Tapi akak jarang beli,selalu mkn kat majlis2 je.

    BalasPadam
  4. selama ni dok makan je tembikai yatie tak tau pun kelebihannya
    mudahan lepas ni akan rajin lagi beli tembikai dan kalau boleh tanam tembikai

    BalasPadam
  5. buah feveret ni..sebab famili saya kerap makan tembikai kat kampung.. waktu lunch digandingkan dengan ikan singgang.

    BalasPadam
  6. thank you Kak Yati for the sharing.. memang suka tembikai ni.. sejuk...

    BalasPadam
  7. buah peberet saya ni...
    setengah biji pun habis melantak sorang... hahaha

    BalasPadam
  8. Mmg suka mkn tembikai.. Kalo order air pn slalu jus tembikai

    BalasPadam
  9. Mmg suka mkn tembikai.. Kalo order air pn slalu jus tembikai

    BalasPadam
  10. mmg feberet ni..lg2 time musim pns... mmg hilang dahaga

    BalasPadam
  11. Nak beli jugaklah temnikai. Buah tembikai ni banyak air. Mmg bestlah makan panas panas gini

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)