Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 10 Mac 2016

RESEPI PISANG GORENG RANGUP ...emmmm dapnya ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya :)


Dari sabtu itu hari teringin nak makan pisang goreng.. masa menghantar najeeha pergi tuisyen tengok orang yg jual goreng pisang tu dah bungkus barangan jualnya.. dah habis lah tu.. pastu semalam BW ke rumah Kak Ton ni mummydearie pun ada terselit cerita pisang goreng.. walaupun entrinya melenjan dengan keluarga dari pagi hingga ke petang baru balik hehehe.. sempat lagi ke Mitsui Outlet lagi tu.. hebat betul Kak Ton ni kan.. 
ehhh mari balik ke pangkal jalan.. nak cerita kak ton ke pisang goreng ni..


Semalam petang pergi pasar malam, biasa lah saya ni bila ada pasar malam , itulah peluang saya tak memasak utk dinner hahaha.. beli jer kat pasar malam.. en suami dah ambil budak2 tu dari sekolah , tanya dorang nak makan apa.. dan belilah ikut selera mereka.. sekali tu jalan2 kat pasar tu tengok pisang kapas .. ehh betul ke pisang kapas atau pisang abu.. cantik jer menggamit.. jadi saya beli lah sesisir tu.. pagi tadi dengan semangat waja , saya pun menggoreng pisang ini dengan jayanya hahahha..

Lepas tekak teringin mak ni nak makan pisang goreng.. saya guna resepi pisang goreng rangup ala-ala resepi hotel tu disini.. tapi ada yg saya skip juga.. rasa tak perlu letak pun tetap rangup.. yesss memang betul rangup..

Jom intai resepi yg saya olah mengikut tekak saya tu..

RESEPI PISANG GORENG RANGUP

Bahannya :-
-1 cawan Tepung Beras
- 1 cawang Tepung Gandum
- 1 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh garam
- 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
- 1 sudu besar majerin - dicairkan biarkan sejuk
- air secukupnya.

Caranya:-

1. Satukan semua bahan kecuali air dan majerin cair dalam mangkuk.
2. Masukan air sedikit demi sedikit hingga adunan agak pekat, adun guna tangan bukan dengan sudu.
3. Kemudian masukkan pula majerin cair dan gaul guna tangan juga.
4. Panaskan minyak dalam kuali, kemudian celup pisang dalam tepung dan goreng sehingga kekuningan.
5. Kemudian angkat dan toskan dalam tapisan, ulang sehingga pisang habis.
6. Siap utk dihidang bersama kopi 0..

Lebihan tepung tu saya goreng macam ni.. sedap rangup nabil makan tadi waktu sarapan.. siap dicecah dengan air smart coconya tu.. sedap mama rangup.. katanya.. selalu dia balik subuh di surau dengan abahnya, baru sarapan..



Saya bungkus juga untuk dibawa kesekolah.. satu bungkusan tu utk saya.. tak sempat nak sarapan tadi.. makan kat opis jer lah.. untuk abah dorang dah ada bawah tudung saji tu.. abang minum lah sendiri ye.. ayang gi kerja dulu dengan hantar anak gi sekolah ~__^
Itulah rutin saya seharian.. *__*


Nom... gi cari pisang buat goreng Nom.. tak yah lah nak bergusti lengan dengan suspek ko tu Nom..
Nyaman Nom dapat makan pisang goreng rangup ni hahahaha..


14 ulasan:

  1. wa'alaikumusalam kak....

    waduh2 kak...pagi2 dah kene hadap goreng pisang nieh....sedapnye kak oiiiii....lagi2 cecah sambal kicap...biase lee i is johorean ekekeekekek...

    ooo dalam bancuhan tu ade letak majerin...takpenah plak lieya try kak....okey2 dpt tips baru arini...nanti nak cube laaaa resepi akak nieh.....betul tu kak, kalo ade lebihan bancuhan tu mmg tak buang, sayanggg...goreng la kosong2 gitu..sedap rangup2 heheeheh..budak2 ni biase kejar yg kosong tu dulu...adoiyaiiii hahaahahaha

    BalasPadam
  2. Tu bukan pisang kapas yatie...tapi akak pun bukan faham yg mana pisang abu ke nipah atau awak...tapi buat goreng memang sedap.
    Akak tak try lagi tepung goreng rangup ni sebab kalau ada pisang nak goreng capai apa yg ada je.Lepas ni boleh lah guna resepi yatie ni

    BalasPadam
  3. amboiiiii seksi nyer pisang goreng! terliur liur kiter tgk nyer...

    BalasPadam
  4. Kalau kakak panggil pisang ni pisang nipah Yati
    Pisang ni buat goreng memang sedap.

    BalasPadam
  5. tips yg baik utk dikongsi ni xyah nk fikir beli tepong goreng pisang rangup yg mahal tu.

    BalasPadam
  6. Ish...dah kenapa dengan kakcik ni...

    tengok gambar jemput2 bawang di fb, teringin nak makan jemput2 bawang...

    tengok gambar pisang goreng kat sini, teringin pulak nak makan pisang goreng...

    sudahnya satu apa pun tak jadi!

    nasi pun belum dimasak lagi...huhuhu

    BalasPadam
  7. sedapp..buat sendiri mmg puas hati..boleh melantak byk²...huhu sy guna tepung goreng pisang adabi utk goreng pisang..pun rangup jugak...ate x rajin nk membancuh sendiri tepung...guna tepung segera je senang..kehkeh :p

    BalasPadam
  8. Mkn pnsss sdpppp..buat kopi plkkk tu..yummmysss

    BalasPadam
  9. sedapnya..sura selalu beli jer klu nak makan..tp bila tengok n3 ni rasa cam semangat pulak nak cuba buat sendiri..nak cari pisang..nak cari pisang..

    BalasPadam
  10. sedap nye la hai...tp mmg tgh pantang pisang goreng skrg...hehehehe

    BalasPadam
  11. Nampak sedap ni.kak Zai c/p dulu nanti boleh cuba. Tq kongsi resepi.

    BalasPadam
  12. Peniaga goreng pisang tu goreng kaedah ni lah kan, sebab tu kejap jer habis macam pisang goreng...ehh!..

    BalasPadam
  13. pisang abu dan pisang nangka antara pisang peberet saya utk digoreng..:)

    BalasPadam
  14. Adoii teringin sudah weyh....
    Lama tak menggoreng guna lengan sado ni hihi....Banyaknya goreng kat kedai jer ...Kita kalau goreng pisang ni suka pisang tu nipis CH, biar banyak tepung tak per....pergh!!

    Agaknya buh margerine dlm adunan tu lagi tambah rangup kot...nanti bila bila nak cuba jugaklah....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)