Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 26 April 2016

CUCUR JAGUNG LEMAK MANIS .... emmmm dapnya... ^__^ 😚

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Buat cucur jagung ni pada hari sabtu yg lalu semasa saya balik sekejap untuk hantar najeeha pergi tuisyen petang tu.. lagi pun jagung ni dah lama.. masa tu FIL kirim 5 tongkol kat adik ipar masa mereka balik kampung itu hari.. en suami nak rebus semuanya, saya mintalah tinggalkan satu tongkol kata nak buat cucur jagung.. tapi en suami tinggalkan 2 tongkol utk saya :) ini gara-gara terliur tengok cucur jagung Kak Noor  blogger Bicara Kak Noor tu.. tapi punya lama dah terperap dalam freeze tu.. jadi tak mahu kena marah.. *__* kita rajin kan lah diri untuk memasaknya.. walau pun penat di hospital tu masih terasa..
~__^


Saya tak ikut resepi kak noor letak udang dan karot sebab semua barang tu dalam peti ais yilek hahhaha..
Jadi kita buat lah cucur jagung ikut resepi tekak kita ye kekawan..
Jom lah mengintai resepi saya yg mudah ni..

RESEPI CUCUR JAGUNG LEMAK MANIS
Bahannya :-
- 2 tongkol jagung yg belum rebus
-2 1/2 cawan tepung gandum
- 2cawan air 
- 1/2 sudu kecil garam
- 4 sudu besar gula
- Minyak utk menggoreng

Caranya :-
1. Hiris isi jagung dari batangnya, masukan dalam bekas , kemudian masukan tepung ,garam, gula dan air, kacau hingga sebati.
2. Biarkan dalam 10 minit, kemudian jemput kecil adunan dan goreng didalam minyak yg panas.
3. Bila dah keperangan boleh diangkat dan toskan dalam tapisan.
4. Kemudian alihkan dalam pinggan. Siap utk dihidangkan


Najeeha habis tuisyen pukul 5.00pm, siap pesan dengan dia solat asar siap2 sementara menunggu mama datang ambil sebab nak terus pergi hospital balik.
Masa tu saya buat dua jenis cucur , satu lagi cucur pisang, itu pun pisang yg FIL kirimkan tu.. mula2 nak goreng pisang tanduk tu, sekali tengok dah masak sangat jadi kenalah jadikan cucur juga.. 
Masa najeeha masuk kereta dia pun tanya .. "ada apa dalam bekas tupperware ni mama?".. "Cucur jagung dan cekodok pisang " jawab saya.. tentu perutnya dah terasa laparkan kekawan.. lima ketul cucur jagung di makannya dan 3 ketul cekodok pisang pun sama .. "sedaplah mama cucur jagung ni, mama tak pernah masak sebelum ni kan" ujarnya.. memang pun inilah pertama kali kami memakannya..
Petang tu di hospital itulah minum petang kami, masa tu tok cik dan nek cik datang ziarah nabil, jamu itu juga utk mereka..
En suami pun baru pertama kali makan, mereka semua suka, nanti cuba versi kak noor lah ada udang dan karot tentu lagi sedapkan kekawan..

p/s Maaf kepada kekawan yg tak sempat saya BW ye.. biasalah cuti lama ni.. kerja pun berlambak lah menunggu utk diselesaikan ~__^

26 ulasan:

  1. Kenapa kalau jagung panggil cucur kalau pisang panggil cekodok Yati?
    Kakak panggil jemput-jemput hihi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul la. Saya pun panggil jemput2. Boleh berbalah dengan laki pasal penggunaan cekodok dan cucur

      Padam
    2. Orang Johor memang pun panggil semua ni jemput-jemputkan, Kakzakie. Saya dulu tak tahu pun cucur tu apa. Ingat cucur udang yang besar-besar tu. Rupa-rupanya jemput-jemput!

      Padam
  2. Akak cucur jagung guna jagung yang dah rebus yatie..
    Akak tengok cucur jagung yatie meriah dengan jagung...sedapnyaaa.

    BalasPadam
  3. Aik biar betul pertama kali.makan cucur jagung..hehe sy klu beli jagung memang wajib buat cucur jagung..klu letak daun bawang sikit pun best.ada udang lg mabeles la

    BalasPadam
  4. yumyum sedapnya... saya pun jarang buat cucur jagung, sesekal dapat tuh boleh abih sepinggan cucur kiki

    BalasPadam
  5. kegemaran acik ni yatie
    tapi semalam suami beli jagung acik buat bubur jagung durian je

    BalasPadam
  6. Kak yati..teringat duk buat cucur jagung ni di asrama di u..nasib tak berbunyi siren..hihihi

    BalasPadam
  7. Sedapnya cucuq jagung. kegemaran kak ni. tambah kalau guna jagung manis.

    BalasPadam
  8. Nak buat jugalah. Kalau pakai jagung frozen ok ke ha?

    BalasPadam
  9. Cucur jagung cicah cilisos pedas..mmg sedap!!

    BalasPadam
  10. Wah...rangup diluar...juicy didalam...dah la jagung kegemaran PC..terliur pulak..

    BalasPadam
  11. Ini salah satu makanan favorit nih mbak, soalnya mamah saya juga sering buat ...

    BalasPadam
  12. nampak sgt sedap sbb byk jagung tu haa

    BalasPadam
  13. sedappp nyer! dah lama tak macam cucur jagunggggg

    BalasPadam
  14. Kita pun jarang jugak buat cucur jagung ni CH... malas nak buat, sebab budak budak dlm rumah ni yg pelik sikit bukan dia makan pun. Mak jugak kena habiskan kang...So jalan mudah tak payah buat haha....

    Kiranya hi tea di sepitallah ni ek hihi

    BalasPadam
  15. seketul-seketul jagung dia kan..

    BalasPadam
  16. Cucur jagong dan pisang dua2 sedap kuih kegemaran kak Zai.

    BalasPadam
  17. wahh..banyaknya jagung...suka cucur jagung versi manis dan pedas..

    BalasPadam
  18. dulu mak saya rajin kak buat cekodok jagung camni...lemak2 manis rase dia...makan panas2 memang sedap...

    BalasPadam
  19. Nampak sedap cucur jagung yang CH buat ni walaupun derhaka pada resepi KakNoor.

    BalasPadam
  20. wow dap ni.
    aida x pernah buat.
    kalu jagung tu, ngap yg rebus aje.
    bleh try kot ni.
    cekodok + jagung = mcm sedap jer ni.

    BalasPadam
  21. saya pernah makan, sejak itu, memang jatuh cinta dengan makanan ini ;)

    BalasPadam
  22. Saya pon slalu makan.tp hr ni br pertma kl wat.hihi.tp sy tmbh mentega ckit...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)