Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 25 Ogos 2016

RESEPI WAJIK KASIRAT.. emmm dapnyaaaa ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Semasa saya melayari FB keluar pulak resepi wajik kasirat ni.. aduhai.. teringat pulak arwah mak, suka sungguh wajik kasirat ni.. saya pun suka wajik kasirat ni.. tengok resepi punya la mudah.. terus save kat sini dulu..resepi dari keluaran Mingguan Wanita.. terima kasih pada yg kongsi resepi ini..

Nak cuba buatlah masa hari raya haji ni.. yum yum yum.. tengok gambar pun dah terliur saya ni.. :D





WAJIK SIRAT
Bahan-bahan:
500 gm beras pulut - goreng tanpa minyak @ sangai, sejukkan & kisar halus
600 ml santan
500 gm gula merah

Cara-cara menyediakannya:
1. Masakkan santan sehingga pecah minyak, masukkan gula. Kacau perlahan-lahan dan biarkan sehingga gula hancur.
2. Biarkan sehingga pekat, kemudian masukkan pulut dan biarkan sehingga adunan kental.

Sumber : Facebook

16 ulasan:

  1. ya Allah kak...susah dah kot nak jumpe menu nie...kalo kat melaka senang jumpe kak..cume tak fresh laaa...mcm dah lama pun ade...sebab jual kat gerai2 yg berpanas kan...ade tu kene direct matahari...

    tapi kak kak...wajik pulut jugak idaman hati lieya...lagi2 yg ade keras2 sikit tu...ya Allah sedapnyer...mujur kat opis lieya ni tiap isnin ade pasar tani, ade lori yg jual wajik nieh....boleh le beli buat lepas ngidam....

    BalasPadam
  2. senang betul resepinya ye kak.... dana pun suke mkn wajik nih... kire prefer wajik ni dr yg plt tuh hehehhe...

    akak mmg rajin lah bt...

    * tajuk tuh akak nk tulis dapnyaa ke dannya?

    BalasPadam
  3. rasanye mcm tak pernah lagi mkn ... rasanye mcm mana ye

    BalasPadam
  4. Lama tak makan, Nur pun suka...dpt yg panas2 aduhhh sedapnya
    Hubby org n9...femes kat tmpt dia ni hihi

    BalasPadam
  5. Akak pun suka wajik sirat ni( sebelum ni akak tak tau apa ke namanya).wajik pulut biasa tu akak tak minat .
    Senang rupanya buatnya tapi susah kan kalau dah M ni kan yatie...akak lah tu.

    BalasPadam
  6. Akak pun suka wajik sirat ni( sebelum ni akak tak tau apa ke namanya).wajik pulut biasa tu akak tak minat .
    Senang rupanya buatnya tapi susah kan kalau dah M ni kan yatie...akak lah tu.

    BalasPadam
  7. wajik kasirat ni kesukaan org terengganu..sedap rasanya

    BalasPadam
  8. ini yang dulu dia bungksu dalam plastik panjang2 tu ke?

    BalasPadam
  9. Pak mertua sukalah ni kalau kuih kuih tradisional gini....
    Tak pernah makanlah Ti.... Sedap ke? Tulah tengok bahan dia mcm senang je ek nak buatnya

    BalasPadam
  10. sgt mudah nak membuatnya..
    menu rare ni kak

    BalasPadam
  11. nmpk sedap.. akak belum pernah rasa lagi wajik sirat ni...

    BalasPadam
  12. bahan2nya simple ja kan Yati..
    tp saya tak pernah makannya lagi..

    BalasPadam
  13. kurang gemar wajik ni..tapi yg best, rasanya tak semanis wajik biasa..

    BalasPadam
  14. Saya suka betul wajik sirat (kami panggil wajik sirat,CH) ni, CH. Kalau dapat, memang beli banyak-banyak. Selalunya kalau balik kampung singgah kat RnR tu mencari wajik ni. Saya beli untuk sendiri makan aje pun.

    Nanti CH buat, hantarlah kat saya sikit eh ^_^

    BalasPadam
  15. Tengok gambar memang menggoda..
    Tapi sha tak pernah makan..

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)