Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 10 Oktober 2015

KHASIAT POKOK BUAH ULAT BULU

Assalamualaikum kekawan..

Perkongsian dari FB jadi saya kongsikan di sini pula..

Semoga memberi manfaat pada semua




Khasiat Pokok Buah Ulat Bulu – Passiflora foetida
Pokok ini merayap dan memanjat menggunakan sulur paut. Daun dan batangnya diselaputi bulu halus. Batang dan daunnya berminyak dan apabila tersentuh pokok ini mengeluarkan bau.
Buahnya kecil sebesar guli bewarna hijau dan apabila masak bertukar menjadi kuning. Ia diselaputi lapisan bersabut dan berbulu sebab itu ia dipanggil Buah Ulat Bulu. Isinya berbiji kecil diselaputi palpa yang rasa manis dan masam seperti buah markisa. Rasanya enak.
Pucuk pokok buah ulat bulu ini enak dimasak sayur air (sayur manis) yang dicampur dengan pucuk kayu manis, pucuk keledek dan lain-lain. Antara khasiatnya adalah ia boleh membuatkan anda merasa tenang.
Akarnya digunakan untuk melegakan kejang otot dan juga digunakan untuk tenangkan orang yang diserang histeria. Daun yang dilumatkan digunakan untuk mengurangkan bengkak apabila tercedera.
Khasiat
Buah, bunga dan daun mempunyai pelbagai ciri perubatan seperti diguna dalam bentuk losyen atau pes untuk penyakit keradangan kulit. Rendaman panas (Hot infusion) dari tumbuhan kering baik untuk kegunaan sakit tekak.
Daun mempunyai ciri-ciri perubatan dan digunakan dalam merawat tekanan perasaan (neurasthenia), tidak boleh tidur malam (insomnia), kedatangan haid terlalu awal (early menstruation), pembengkakan teramat disebabkan pembentungan air dalam sel (edema), gatal-gatal dan batuk.
Oeh kerana daun mengandungi bahan penenang maka rebusan airnya diberikan kepada pesakit histeria dan disapukan dibahagian kepala untuk meredakan pening dan sakit kepala. Air rebusannya juga digunakan untuk untuk meredakan masalah perut (biliousness) dan asma.
- Rebusan buah jg digunakan untuk penyakit asma dan kekembungan perut disebabkan dari gangguan hati (biliousness).
- Di India, secara tradisinya ia digunakan untuk cirit-birit, sakit tekak dan jangkitan telinga, gangguan hati, tumor, gatal-gatal, demam, penyakit kulit dan untuk pembalut luka.
- Di Malaysia, ia digunakan untuk merawat penyakit asma.
- Di Argentina, ia digunakan untuk merawat penyakit sawan (epilepsy).
Bunga Passiflora adalah herba pilihan untuk merawat insomnia, ia membantu seseorang itu mendapat tidur yang lebih baik. Ia jg mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf sekali gus mengurangkan tekanan.
PASSIFLORA SEBAGAI SEDATIF Penggunaan Passiflora secara klinikal telah dilihat sebagai amat memuaskan. Kesannya amat mujarab terutamanya kepada sistem saraf, sebagai ubat gangguan spasmodic dan sebagai ejen rehat. Ia amat sesuai semasa dalam keadaan sihat atau dalam keadaan badan lemah (khusus bagi keuzuran disebabkan usia).
Oleh itu ia amat berguna untuk meredakan kegelisahan dan mengatasi sentiasa terjaga (wakefulness), dikalangan bayi dan warga emas. Ia mendatangkan kesan untuk tidur kepada mereka menghadapi tekanan jiwa dan mental.
Ia melegakan gejala saraf disebabkan tindak-balas (refleks) seksual , gangguan haid dan ke-sensitiviti saraf, organ atau bahagian badan secara berlebihan disebabkan dari sakit yang berpanjangan.
Ia telah digunakan secara berjaya bagi meredakan kegelisahan demam kepialu, walaupun tindakannya kelihatan perlahan tetapi pasti. Tidur yang dihasilkan dari Passiflora adalah selamat, merehatkan dan pesakit terjaga dari tidur dalam keadaan tenang dan segar.
PENGGUNAAN PASSIFLORA DALAM SAWAN Passiflora adalah ubat convulsive movements (terjejas disebabkan dari pergerakan otot dan pengecutan tanpa-sukarela, menyerupai kekejangan) pergerakan sawan.
Salah satu penggunaan pertamanya yang berjaya dalam bidang perubatan adalah melegakan penyakit tetanus (Satu jangkitan serius dan akut pada sistem saraf pusat disebabkan dari jangkitan bakteria pada luka terbuka, kekejangan rahang dan otot berhubung dgn pangkal tekak mungkin berlaku semasa peringkat akhir), keatas manusia dan kuda.
Ianya dikatakan amat membantu semasa serangan awal sawan (epilepsy) menghampiri, ubat ini dikatakan amat membantu tetapi apabila sawan sedang berlaku ianya hanya memberi sedikit kesan aman atau tidak berkesan langsung.
Passiflora dipuji kerana kemampuannya mengawal kekejangan dikalangan kanak-kanak yang diakibatkan dari pembengkakan gusi gigi susu, cacing, atau bahan tidak hadam. Ia juga telah berjaya digunakan meredalkan kekejangan otot rahang (trismus nascentium).
PASSIFLORA SEBAGAI HERBA ANTI-KEKEJANGAN Passiflora adalah ubat penyembuh kesakitan, terutamanya kepada jenis penyakit saraf (neuralgic), ia turut melegakan kesakitan pada saraf dan kekejangan otot semasa haid (spasmodic dysmenorrhoea), kesakitan pada rektum, sakit jantung, muka dan lain-lain bentuk kesakitan kekejangan otot disepanjang urat (neuralgia).
Ia mengelakkan terjadinya kesakitan dari tindak-balas reflex yang menyakitkan semasa kehamilan dan menopaus dan lain-lain bentuk kesakitan yang disertai atau tidak dengan tindakan kekejangan otot (spasmodic action). Sakit atau sakit saraf kepala, sakit kepala dari kelesuan (debility), atau dari kebengkakan serebrum sering dilegakan dengan Passiflora. Dalam semua kes seperti ini, ia menunjukkan kekurangan ketegangan otot normal (atony) dibeberapa bahagian atau fungsi.
Panduan rawatan
A. Gatal Pada Kulit
1. Ambil beberapa batang pokok ulat bulu. Pastikan anda mengambil seluruh bahagian pokok ulat bulu termasuklah bahagian akarnya sekali.
2. Seperti biasa, bersihkanlah dulu keseluruhan bahagian pokok tersebut.
3. Kemudian, rebuskan pokok ulat bulu sehingga mendidih.
4. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu sehingga suam.
5. Akhir sekali, sapukanlah air rebusan tersebut pada bahagian kulit anda yang terasa gatal.
B. Melegakan Batuk
1. Sama seperti langkah no. 1 hingga 4 untuk cara merawat gatal kulit di atas.
2. Apa yang membezakannya, anda perlu minum air rebusan tu secara perlahan-lahan.
C. Merawat Luka
1. Dapatkan beberapa helai daun pokok ulat bulu.
2. Bersihkan daun ulat bulu tadi dan lumatkannya.
3. Bubuh atau tepek daun ulat bulu yang telah dilumatkan pada bahagian badan anda yang luka.
ambil pucuknya dan celurkan. kemudian buat ulam cicah budu. em...sedapnya..mansi-manis je rasanya. sebenarnya ia dapat mengurangkan rasa sakit jantung. nenek saya selalu amalkannya. saya dan adik pun sentap sama. tapi sekarang ni problem sebab susah nak cari.
~ murnihasan
________________________________________
Saya difahamkan boleh menurunkan paras kolestrol dengan cara memakan daunnya 2 helai sekali makan dan tiga kali sehari
~ abd rahman
digunakan untuk merawat darah tinggi dan kencing manis dengan merebus daunnya dan meminum airnya.
~ zeeman
________________________________________
jangan bertukar dengan Pokok letup yang mana mempunyai buah yang mengandungi udara seperti belon dimana budak-budak semasa pulang dari sekolah meletakkan karung buah pokok letup diatas tangan dan ditepuk dengan kuat untuk meletupkannya. beza antara pokok ulat bulu dengan pokok letup adalah pokok letup itu merupakan pokok tegak dan daunnya terasa pahit manakala pokok buah ulat bulu menjalar, pucuknya boleh dibuat ulam dan dimasak sebagai sayur.
  • .
  • K

11 ulasan:

  1. Pokok letup dgn pokok ulat bulu lain ke yatie?...kakak ingat pokok yg sama.
    Begitu banyk khasiat yg xpernah kakak ketahui sblum ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan silap faham. Pokok ulat bulu rupanya seperti gambar di artikel ini manakala pokok letup pula adalah berupa pokok renek.

      Padam
  2. Sy pun ingatkan mcm pokok letup2 tu kak..hihi... byk juga khasiat nya terutama dlm menurunkan paras kolestrol tu....

    BalasPadam
  3. Terima kasih berkongsi info..kalau tak silap kat kebun arwah nenek PC ada pokok ni..

    BalasPadam
  4. Banyak khasiat pokok ulat bulu.. Sekali tengok macam pokok letup-letup..

    BalasPadam
  5. Mcm buah rambutan...

    Bila tgk lg skali mcm buah lalang liar

    BalasPadam
  6. Salam kak

    Dulu kan kat pagar rumah saya byk sgt pokok ni. Ank2 bila tau blh mkn suka la dorang mkn smpi x bg buang. Tp dh semak merimbun sy geram la pulak. Habis kacang botol sy mati dililitnya. Buang kejap pastu tumbuh lg ank pokok.. Haishh

    Mertua sy dtg siap ambik lg nk buat benih. Siap petik pucuknya nk msk dia kata lama betul x mkn. Hihi sy tau blh mkn tp x pernah ngap pun. Ank2 je yg kemain.

    Masa merantau ke qatar dulu buah ni sia ada jual dlm packet kecik2. Mahal la jugak. Terkejut sy tgk

    BalasPadam
  7. banyak khasiatnya..tk pernah jumpa lagi pokok ni..yg pokok letup ada juga jumpa masa zaman budak2 dulu..

    BalasPadam
  8. huhuhu....banyak betul khasiatnya yer. baru tahu nih...tq berkongsi

    BalasPadam
  9. masa kecik rajin makan buah ni sebab banyak tumbuh meliar. sekarang susah nak cari. rupanya banyak khasiat dia ye.

    BalasPadam
  10. Eh.....buah ni mmg puas okje makan masa kecik CH....Sedap!! Mmg manis....tak sangka banyak khasiatnya hihi.....

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)