Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 15 Oktober 2015

KUIH LOMPANG

Assalamualaikum kekawn..

Terliur pulak tengok kuih lompang ni.. tengok bahan macam mudah jer.. save dulu kat sini nanti kita buat ye..
Ini semua hasil sekodeng FB lah.. kannnn :)




LOMPANG 

Bahan-­bahan : 
1) 2 cawan tepung beras 
2) 3 ½ cawan air gula merah (suam) 
3) ½ cawan air
4) ½ sudu teh kapur sirih
5) ½ biji kelapa muda parut
6) ½ sudu teh garam

*Bancuh dan tapis (3) dan (4).
*Gaul rata (5) dan (6)

Cara:
1) Panaskan cawan­cawan tembikar kecil dalam kukusan.
2) Bancuhkan tepung dan air kapur.
3) Tuang air gula merah dan kacau rata.
4) Tapis adunan kedalam jag dan tuang ke dalam cawan­cawan yang telah dipanaskan tadi.
5) Kukus selama 15 minit.
6) Sejukkan dan cungkil perlahan­lahan. Tabur kelapa parut di atas kuih. 

16 ulasan:

  1. Mmg sedap kuih lompang...tp kat rmh ni xder peminatnya..kak atie sorang2 jer yg mkn...nak buat pon cam malas :D

    BalasPadam
  2. ishh kak sedap nie...peberet nieh....maklieya kalo buat boh kicap sesudu dua ...bagi kaler gelap n lagi lemak2....mmg sedap kak....lieya takde acuan die laaa...kalo tak leh buat nieh....last buat mase anak dare dulu...

    BalasPadam
  3. arwah mak dulu rajin buat kuih ni sedap sangat

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...singgah jap...Pernah juga cuba buat...tapi tak berapa jadi...huhu

    BalasPadam
  5. Kalau diperhati sama dgn resepi kuih kaswi
    Tapi bila masuk dlm bekas kecik-kecik jadi lompang
    Kalau masuk dlm bekas besar jadilah kaswi yati..

    BalasPadam
  6. sini memang susah nak carik kuih lompang ni kak.. memang takde jual...huhu..
    kalu nak mkn kena buat sendiri lah ni... hihi

    BalasPadam
  7. Assalam kak yati...
    sy pun lama tak buat kuih lompang... paling rajin buat kuih kaswi sbb senang kukus sedebuk dlm loyang... hihi.. kes malas nak cuci acuan comel2 tu....

    BalasPadam
  8. rasa macam dah lama sangat tak makan kuih lompang ni hehehe

    BalasPadam
  9. kuih kegemaran kak Zai dulu kakak ipar selalu buat.

    BalasPadam
  10. kuih kegemaran kak Zai dulu kakak ipar selalu buat.

    BalasPadam
  11. Mak kita kan CH masa kita kecik dia suka buat kuih ni bawak surau kalau ada apa apa kat surau tu. Teringat sampai sekarang....
    Mak dulu ada cawan kaca. La ni jenuh okje cari cawam kaca , tak berjumpa sudahnya pakai yg plastik je.
    Tak menjadi le lesung pipitnya

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)