Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 18 Februari 2016

Dulu mengidam TELUR IKAN MAYONG masa mengandung Nabilah ... tapi tak DAPAT :(

Assalamualaikum kekawan ..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan diberikan kesihatan yg baik jua hendaknya..

Menggamit kembali kenangan buat saya.. masa tu mengandung Nabilah teringin nak makan telur ikan mayong ni.. punyalah cari tak jumpa.. sampai bersalin tak dapat :(
Alhamdulillah masa pergi Pantai Remis itu hari (jangan ketawa ye.. punya lama gambar ni duduk dlm draf  baru nak buat entri kan*__*) berjumpalah saya dengan telur ikan mayong @ duri ni..
Mujurlah kak nabilah tak meleleh air liurnya sampai besar hahaha..


Sedapnya masak telur ikan mayong ni tentunya masak asam pedas pekat-pekat macam tu.. aduhai tulis entri pun nak meleleh air liur pada hal dah selamat pun jadi baja ~__^
Jomlah kita tengok resepinya. Resepinya saya ambil dari Blog Mat Gebu.. minta izin tempek kat sini ye Mat..


RESEPI ASAM PEDAS TELUR IKAN MAYONG

BAHAN-BAHANNYA :-)
Telur ikan mayong 
1 batang serai, diketuk
1 kuntum bunga kantan, dibelah 2
1 genggam daun kesom
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
2 senduk nasi penuh cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia ( ini saya tambah)
1/2 inci belacan, dibakar(saya tak masuk)
1/4 camca teh halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan mayong dicuci bersih dan toskan, tak perlu keluarkan dari kantungnya. Cuci dan perap dengan jus limau nipis, biar hingga diperlukan nanti. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan serai dan serbuk kunyit. Kacau rata, tambah cili kisar dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 1 liter). Biarkan mendidih. Tambah telur ikan dan kecilkan api. Tutup periuk dan biar telur masak dengan api kecil. Masak 8 - 10 minit. Kemudian masukkan  daun kesum. 
  4. Tambah lada hitam kisar, garam secukup rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan ulam-ulaman...
CATATAN MAT GEBU :- Jangan masak lama sangat nanti telur ikan jadi keras (bergantung pada saiz telur ikan, kalau ikan mayong tak berapa besar,  saiz telur agak kecil, kalau saiz ikan besar telur dia pun besar), dan bila masak, telur ikan mayong akan terkeluar sendiri dari kantungnya, yang penting anda masa dengan api kecil. 


Saya dengan en suami jer makan asam pedas telur ikan mayong ni sebab telurnya kan cair macam kita makan telur penyu.. tu mereka takut nak merasa banyak.. mula-mula mereka merasa sebiji sebab teruja tengok bulat comel telur ikan mayong.. bila ditelan telurnya mencair.. tu yg mereka rasa tak kena dengan tekak mereka.. saya beli sebungkus kecil jer telur ni.. mahal juga tu.. RM10 sebungkus kecil tu :)
Hehehe ada sesiapa yg mengidam macam saya juga ke ~__^



20 ulasan:

  1. Subhanallah CH, sedapnya telo ikan mayung ni, memang ye kan tak asam pedas kari lah yang paling sedap di masak. Haah masa ana ke Pantai Remis pun ada dijual telur ikan mayung ni mahal jugalah tapi memang payah nak jumpa.

    BalasPadam
  2. sedap ye kak??saya tak pernah rase la telur ikan mayong

    BalasPadam
  3. Ohh... Yati dulu mengandung pun mengidam telur mayong ye. Kakak pun sama tau masa anak sulung. Masa tu cari kat JB tak jumpa. Balik Pontian pun tak ada. Last arwah MIL kakak (al-fatihah buat mak) yg dpt di Batu Pahat. Ingat lagi.

    Kalau buat pais pun sedap Yati. Tapi kena separuh masak baru best:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama macam saya ye..
      Tapi akak dpt saya tak dapat..
      Itu jer yg saya tak dapat..
      Dulu arwah MIL (al fatihah buat mak yg pd 10 feb tu hari genap 5 tahun pergi meninggalkan kami) saya mengidam putu mayam tapi nak org melayu buat.. gigih arwah MIL buatkan.. satu hari saya makan itu aje :)

      Padam
  4. tak pernah lagi makan telur ikan mayong ni...

    BalasPadam
  5. ujung bulan ni nk ajak edy pi pantai remis lah cari tlr ikan mayong nih...

    kak... ni bkn kata nabihah... dana yg meleleh2 air liur nengok tlr nih kak oiiii... udahla feveret... perkkkh nngis

    BalasPadam
  6. kakak telur mayong biasanya beli dgn ikan sekali ..jadinya masak dgn ikan nya sekali.Anak2 akak berebut ni kalau dorang ada.

    BalasPadam
  7. TELOR IKAN MMG SEDAP DIGULAI TAPI ORANG CHINA PANTANG MKN SBB KATANYA BOLEH SBBKAN PELUPA N LEMAH MINDA...WALLAHUALAM...

    BalasPadam
  8. Yeah Hhehe lauk kita sama...cumanya blum mskkk lagi...pun ada telorrrrnyeee..

    Tergendala msk kjpp ni.....nak setelkn mcm2..
    Lauk terbaikkkkk.jubah pun tak smpppt nak upload alamat ke lautlah jwbbbnye...yati sorry...sbhgiannya dah bgi kat anak2 buah....sukalh diorg knor plkk puas htiii....

    BalasPadam
  9. saya ni..kenal pun tidak! aduhai... :D

    BalasPadam
  10. lea pulak suka buat pais telur ni

    BalasPadam
  11. kak saya pon mengidap nak makan telo ikan ni masa mengandungkan abang ngah penghujung ahun 2001 dulu...nasib baik sedara sebelah rumah saya suaminye peraih ikan...jadi dapat gak la saya lepaskan ngidam...masa tu saya masak berempah..ingat sangat lagi...makan sambil lelap2 mata...

    BalasPadam
  12. sedapnya...dh lama tringin nk mkn..tp kt trg ni xde rsanya jual telur ni...

    BalasPadam
  13. xpnh makan lak telur ikan mayong..telur ikan yg dlm sushi tu pnh la makan...ngee kena cuba ni...:)

    BalasPadam
  14. Semua orang kata sedap tapi kak Zai tak berapa suka. Pernah juga hubby beli telur ikan terubuk dr Sarawak nampak sedap tp tak boleh masuk juga.

    BalasPadam
  15. Sedap sangat nih..sedap masak asam pedas..

    BalasPadam
  16. Kdg2 kat sini ada org jual telur ikan...klu jumpa mmg kena beli ..:D

    BalasPadam
  17. Jarang sangat makan telur ikan mayong ni CH. Dulu rajin gi Pasar Borong selalilah jumpa, la ni dah jarang, tujunya asyik ke Tesco jer, manalah nak ada.

    Berapa lama agaknya kena masak telur ikan ni ek?

    BalasPadam
  18. Dah dua kali saya komen, manalah hilangnya komen saya ni :(

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)