JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 17 Februari 2016

KEK SUSU MUDAH DAN SEDAP... ~__^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Buat kek susu ni masa sabtu baru ini.. ada kawan nak datang rumah nak hantar bow (alat pemanah)  hampir 15 tahun tak jumpa adik ni.. kebetulan dia iklan nak jual alat pemanah tu di FB, jadi saya pun komen nak.. untuk si hero saya Nabil tu..

Jadi mencarilah apalah juadah petang itu untuk tetamu saya ni.. google punya google jumpalah resepi kek@apam susu yg mudah ini.. Bila mudah saya suruh anak dara dua orang tu membuat tu.. sementara saya membuat mee bandung utk dijamu kepada tetamu saya tu kan.. mee bandung ni pun guna pes jer pun yg saya beli pada kawan ofis saya.


Meriah sungguh warna pilihan mereka kan.. anak-anak dara warna pink tu memang tak ketinggalan kan.. warna biru tu lagi menyerlahkan kekawan.. *__*


RESEPI KEK @ APAM SUSU GEBU

Bahannya :-
- 4 biji telur
- 1 st esen vanila
- 1 sb ovellete
- 1 cawan gula halus
- 5 sb susu pekat manis
- 2 cawan tepung gandum
- pewarna

Caranya :-
1. Pukul telur, esen vanila, ovellete dan gula sehingga putih kembang menggunakan hand mixer.
2. Kemudian masukan susu pekat manis, lepas tu baru dimasukan tepung sedikit demi sedikit pukul semula sehingga habis tepung dan sebati.
3. Bahagikan adunan kepada 3 mangkuk kemudian letak pewarna yg disukai ( warna diatas adalah pilihan nabilah dan najeeha)
4. Masukkan adunan yg diwarnakan berselang seli sehingga habis. Saya suruh mereka buat 3 sudu setiap selang warna tu.
5. Kukus selama 45 minit atau sehingga masak. Sejuk kan kek tu barulah di terbalikkan kalau tidak melekat.


Kegebuan dan kelembutan kek ni hingga kepetang kekawan.. esok pagi saya panaskan di microwave pun masih gebu.. memang kena simpan resepi sampai bila-bila. Sudah lah senang bahannya dan membuatnya.. sedap dan gebu pulak..

Tersenyum lebarlah si hero saya ni bila dah ada alat memanah sendiri.. tak sabar dia nak memanah hari sabtu ini.. tengok tu alat memanahnya lebih tinggi daripada orangnya hahaha :D

27 ulasan:

  1. cantik sgt kejadiannya kak...sekali tgk texture nya dah ala2 roti..

    BalasPadam
  2. pandai nye anak2 dara akak...menarik kaler kek nye...dari jauh dah nampak mengoda...saya pon nak simpan resepi akak ni nanti nak mengendeng suh anak dara saya buat...kikiki

    BalasPadam
  3. amboi kemain bergaya dengan bownya tu si anak teruna..pernah buat kek susu ni tp guna blander..tak berapa gebi jadinga..sy klu bab guna nlander n guna ovelatte ni selalu fail..buat sekali tak jadi malas dh la nk buat lagi.hehe

    BalasPadam
  4. aah kek susu nih mmg mudah kan kak... gebu lak tuh... tak muak makan...
    cantik warna pilihan si anak2 dara akak... pasni masakan yg mudah2 blh pas baton lah..

    yelah... bow tu lg tinggi dr tuan nya

    BalasPadam
  5. mcm playdoh je kaler mix² gitu...hehe yg penting sedap kan kak :)

    BalasPadam
  6. Pernah mkn sekali dulu adik ipar buat. Teringin juga nak buat kat sini tp masalahnya ovelete kat Aussie ni x de tanda halal. Tu yg terbantut niat. Anyway..tq Kak for de recipe.

    BalasPadam
  7. nak buat jugaklah cuti ni..

    barang semua ada... geram tengok ...

    BalasPadam
  8. Hadoi kak... masuk2 je gambo mknn yg lazat ni...

    Nk namges kt bucu katil ni...

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum....

    Kak... saya datang nak sarapan ni...

    Hi hi hi

    BalasPadam
  10. fuyoo...gebunya kek!sedap di makan begitu saja

    BalasPadam
  11. nampak pun gebus gebas kaknoor je belum try lgi kek ni yatie nk kena try lah sbbb mudah sngt ni

    BalasPadam
  12. mmg tingin nak wat kek ni
    tp tulah xde mood nak buat lagi
    asik tertangguh je haha

    BalasPadam
  13. apa FB nya kak?
    Saya nak survey juga set memanah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia tak jual alat memanah DZ..
      Ini anak dia punya akak beli..
      Anak dia dah form 1..
      Guna berat bow yg lain.
      So dia lelong lah alat memanah yg lama tu..

      Padam
  14. saya tak nampak kek susu tapi nampak akak buat mee bandung...huwaaa... nak sikit...

    BalasPadam
  15. edapnya..colourful n gebuss je nmpak tekstur

    BalasPadam
  16. Meriah sungguh warna kek susu tu CH, bukan main lagi tau, biru pun ada hihi...

    Walau mak cuma dpt tengok, tp mak dapat rasa kegebuan dan kelembutan kek tu tau CH... trtiba pulak teringin nak buat weyh...tp ovellete tak de lak!

    Tak asyik memanah jer keja Nabil kat rumah tu..

    BalasPadam
  17. Meriah sungguh warna kek susu tu CH, bukan main lagi tau, biru pun ada hihi...

    Walau mak cuma dpt tengok, tp mak dapat rasa kegebuan dan kelembutan kek tu tau CH... trtiba pulak teringin nak buat weyh...tp ovellete tak de lak!

    Tak asyik memanah jer keja Nabil kat rumah tu..

    BalasPadam
  18. Cantiknya gabungan warna2 pd kek tu..nambah selera nk mkn...

    BalasPadam
  19. Berwarna-warni sungguh kek susu ni. Jadi teruja tengok warna-warninya aje!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)