Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 1 Februari 2016

KENDURI JAGUNG ~__^

Hari tu entri hainom okje kata dia kenduri roti, saya pulak kenduri jagung ^__^. Pergi pasar tani pagi stadium Shah Alam tu, dalam perjalanan nak balik tu lalu lah di perjalanan kaki sebelah satu jalan tu, konon nak jalan pintas ke kereta, sekali tu ada lori 1 tan jual jagung, jagung memang kegemaran en suami, lepas tu abang tu jual 50 sen sahaja setongkol.. wah murah tu kata en suami.. apa lagi dia pun ambil lah 10 tongkol, baru RM5.00 katanya.. dalam pada yg sama abang tu ada jual kelapa pandan madu.. memang manis airnya.. anak2 suka sangat.. tu pun abang tu jual RM3.00 satu, beli tiga, siap belah , jadi campur semuanya RM14.00, tapi en suami bayar RM15.00 aje..tak payah ambil baki ..  tak apa bang kata en suami sama memberi sama merasa.. pastu abang tu boleh lagi bagi 3 tongkol jagung masuk dalam beg plastik tu.. aduhai memang murahlah rezeki abang tu kan.. suka bersedekah lagi..

Jadi petang tu, minum petang kami berasaskan jagung lah kan :)
Anak2 kata nak buat sweet corn yg macam kat supermarket tu lah mama.. Layan jugaklah.. saya suruh mereka pipil satu-satu biji jagung tu macam jual yg dalam plastik tu kan.. suka hati mereka dapat makan sweet corn.. cef nya siapa lagi kalau bukan kakak nabilah :)


RESEPI SWEET CORN ( JAGUNG MANIS)
Bahannya :-
- 4 tongkol jagung manis  @ 1 peket jagung manis
- 3 sudu besar susu pekat manis (boleh agak-agak)
- 1 Sudu besar majerin
- secubit garam

Caranya :-
1. Kukus jagung hingga masak.
2. Kemudian masukan dalam mangkuk, masukkan majerin, susu pekat dan secubit garam.
3. Gaul sehingga mesra sebati.
4. Siap untuk dihidang, sedap bila makan waktu panas ..

Petang tu juga saya buat bubur jagung kegemaran en suami tu.. saya buat banyak, saya panjangkan sedekah tu kepada jiran-jiran saya,
saya buat bubur jagung bersago sebab anak2 suka sangat dengan sago ni..

RESEPI BUBUR JAGUNG BERSAGO
Bahannya :-
- 5 tongkol jagung manis(diricih-ricih)
- 1/2 cawan sago di rendam
- 1 1/2 cawan gula pasir (agak2 kalau nak manis boleh tambah)
- 5 cawan santan cair
- 1 cawan santan pekat.
- 2 helai daun pandan disimpulkan.
- Secubit garam

Caranya :-
1. Masakan santan cair bersama jagung, masak jagung hingga empuk.
2. Lepas tu masukan gula pasir.
3. Kemudian masukan tepung sagu, daun pandan dan secubit garam.
4. Biarkan mendidih , lepas tu masukan santan pekat, kacau rata dan sebati sehingga sago elok masak nya.
5. Siap untuk dihidang.

16 ulasan:

  1. hehehehhe.. betul2 kenduri jagung ni Kak Yati.
    Melimpah rezeki.. sedekah RM1 dapat jagung tiga tongkol (sama dengan RM1.50)

    BalasPadam
  2. Murahnya jagung!!! Lama sy tak g pasar tani kat sana kak.

    Sedapnya bubur jagung. Fav LM ni. Buat byk simpan dlm peti sejuk mkn sikit2

    BalasPadam
  3. OO kena letak susu pekat manis ye kak untuk buat sweet corn tu.. selalu saya letak butter+garam+gula je.. Nanti boleh try resepi akak pulak

    BalasPadam
  4. Sesekali kena memang sedap Yati
    Kalau macam kakak ni setiap kali balik kg bapak suruh bawa balik last agih kat budak mengaji (bagi yg mentah aje).

    BalasPadam
  5. memang murah ke pasar tani sana kak? nak try la pi sekali

    BalasPadam
  6. Ingatkan baru balik dari Cameron Highland, berkenduri jagung bagai....hihi....

    Mak mertua kita suka bubur jagung CH, lama tak buatkan untuk dia. Fefeeling menantu manusia haha....

    Kita jarang sangatlah beli jagung sebab anak anak bukan pemakan sangat kot tbah lagi maknya pulak bukan pemasak sangat hihi....lagilah tak beli

    BalasPadam
  7. Cantik jagungnya..murah pulak tu! Dua2 pihak murah rezeki ni.. :)

    BalasPadam
  8. Ingatkan baru balik dari Cameron Highland, berkenduri jagung bagai....hihi....

    Mak mertua kita suka bubur jagung CH, lama tak buatkan untuk dia. Fefeeling menantu manusia haha....

    Kita jarang sangatlah beli jagung sebab anak anak bukan pemakan sangat kot tbah lagi maknya pulak bukan pemasak sangat hihi....lagilah tak beli

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum,
    sedapnya bubur jagung
    buat cekodok pun sodappppp

    BalasPadam
  10. Tengok sedap tp perut sy xleh masuk jagung...mesti skit perut

    BalasPadam
  11. alololo...dap..dap..nye...tak tertahan tengok jagung ni kak....

    BalasPadam
  12. Kak Zai peminat jagung klau jumpa mesti beli. Sedap tengok bubur jagung yatie.

    BalasPadam
  13. Murahnya jagung tu Yati... baru minggu lepas kak rose bli kat rope walk rm1.50/ tongkol... banyak yang rompong pulak tu... huhu

    BalasPadam
  14. murahnya setongkol jagung tu...

    sedap pulak tengok bubur jagung tu... slurppp

    BalasPadam
  15. Sedapnya bubur jagung. Terus terfikir nak cari jagung nak buat sweet corn macam jual kat luar tu ^_^

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)