Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 19 Februari 2016

MEMORI CUCUR UDANG.. rindunyaaaa :)

Salam petang yg ceria kekawan :)

Tajuk entri kemain lagi Memori cucur udang... hehehe lagu dangdut memori daun pisang kan .. tak payah merapu yati ooiii.. perut dah berdangdut tengok cucur udang minta di makan kan.. *__*


Ini projek bersama dengan kak nabilah, teringat nak makan cucur udang pulak jadi merajinkan diri untuk mencucur.. resepinya turun temurun dari arwah mak saya.. dah lah mudah sangat cuma kena rajin kan diri ko tu yati oiii hehehe :)
Jom intai resepi..

RESEPI CUCUR UDANG RANGUP DAN LEMBUT

Bahannya :-
- 2 cawan tepung gandum
- 1 3/4 cawan air suam
- 4 pokok kucai dihirisan  (potong 1 inci)
- 1 mangkuk kecil taugeh
- 1biji bawang besar dihiris
- 1 st garam .. seeloknya rasa dulu ye
- 1/4 st serbuk kunyit
- sedikit udang yg dipotong dadu (utk masuk dalam bancuhan adunan)
- 20 ekor udang sederhana besar (saya ada udang kecil jer tu yg letak sampai 4 ekor)

Caranya :-
1. Dalam satu bekas, masukan tepung gandum, buat lubang di tengah, masukan sedikit demi sedikit air suam, kacau rata, ulang sehingga mendapat adunan yg tidak terlalu cair ye, dan kacau sehingg sebati.
2. Kemudian masukan kunyit dan garam kacau sekata, lepas tu masukan bahan hiris, taugeh dan udang di potong dadu tu. Kacau sehingga bahan mesra.
3. Panaskan minyak untuk goreng terendam, panaskan senduk selama 1 minit dalam minyak panas tu, kemudian tuang dengan sudu bancuhan tadi kedalam senduk sehingga 3/4 senduk tu, lingkarkan udang diatasnya, jika udang besar cukuplah seekor kalau kecil boleh lah letak banyak :)
4.Rendamkan senduk tadi ke dalam minyak panas tu, biarkan mengeras sikit dan tanggalkan dari senduk tu(guna garfu utk cungkil sedikit). Goreng hingga kekuningan. Angkat cucur udang yg telah masak dan toskan.
5. Ulang proses diatas sehingga bahan adunan habis.

RESEPI SOS LADA CUCUR UDANG
  Bahannya :-
- 6 biji cili merah
- 1/4 cawan gula merah
- sedikit cuka makan
- 3 ulas bawang putih
- secubit garam

Caranya :-
1 . Kisar cili dan bawang putih hingga halus.
2. Tuang dalam periuk, masukan gula dan garam. Masak dengan api yg perlahan sehingga pekat.
3. Kemudian masukan sedikit cuka, kacau dan masak lagi sehingga sos pekat. (Saya suka cair sikit jadi saya tambah sedikit air)
4. Setelah masak sos lada ketepikan untuk disejukan.


Kenapa saya katakan memori yg saya rindu.. apalagi teringat arwah mak lah.. dulu-dulu masa kami kecik dan bersekolah, arwah mak meniaga kedai minum dan makan. Arwah mak berkedai pada sebelah malam dan pagi pergi menoreh getah lagi, gigih betul arwah mak kan, anak-anak ramai jadi perlu lah membantu arwah abah utk membesarkan anak2. 
Jadi petang tu kami adik beradik perempuan akan menolong mak dikedai, menyediakan bahan utk dijual, selalunya mak jual goreng pisang, mee hoon goreng tauchu( aduh ini pun teringin nak makan) dan cucur udang ini.
Petang saya akan tolong arwah mak kemas kedai, siap mop lagi lantai tu, arwah mak memang bersih, kata nak beri orang makan kan..kenalah bersih kedai tu. Selalunya Kak Andak dan Kak Ateh tolong buat air dikedai tu.. Kak Angah tolong memasak, saya cuma tolong cuci cawan dan pinggan ajer.. sambil tu menghantar  makanan yg dipesan oleh pelanggan, masa tu saya darjah 3 atau 4 rasanya..
Selalunya kedai tutup pukul 11.00 malam.. tengok keadaanlah.. kalau ada perlawanan bola sepak lagi meriah kedai arwah mak ni.. ramai yg datang menonton perlawanan bola tu di TV.. tak adalah kedai ni menyediakan layar TV yg besar macam kat restoran mamak tu hehehe. ~__^

Petang tu saya menikmati lah cucur udang yg menjadi memori yg dirindui sekarang ni.. Cucur udang  arwah mak saya ni rangup dan lembut hingga ke esoknya.. Panaskan dalam microwave masih lagi lembut.. simpan pula resepi ini utk anak2 saya pula kan.. ^___^

21 ulasan:

  1. alahai..sedapnya....rasa nak buat weekend ni kalau sempat...

    BalasPadam
  2. Teringat-ingat kesedapan cucur udang yang Allahyarham mak buat... :(

    BalasPadam
  3. Ohhhh...patutlah cucu dia mewarisi kerajinan wan dia, arwah wan tokey kedai makan rupanya.

    Saya mmg fail bab bab buat cucur ni tau CH, teringin pulak nak buat cucur udang ni bila bila....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tulah kalau boleh nak send gambar udang butter mak yg dah siap tu tau...tp apa kan daya!! No tak de...huhu...

      Padam
    2. Tulah kalau boleh nak send gambar udang butter mak yg dah siap tu tau...tp apa kan daya!! No tak de...huhu...

      Padam
    3. Nom esok up entri Gambar udang butter yg dah siap tu weehhhh teruja nak tengok kejadiannya :)

      Padam
    4. Hihi....2-3 hari lagi takut org mabuk pulak, asyik entri udang butter jer hihi

      Padam
    5. Hahaha...saya dah diWAnya CH gambar udang butter hasil air tangannya! Sajalah tu nak suruh orang terliur pi makan udang pulak!

      Padam
  4. awww sedapnya..terliur pulak hukhuk

    BalasPadam
  5. Nampak menyelerakan ,terima kasih sudi share resepi.

    BalasPadam
  6. sedapnya kak... dana nyer versi cucur udang jenis yg kecik2 kak... takde boh udang beso2.... hehehe jns nk senang bt

    BalasPadam
  7. Ya Allah..sangat mengoda..sedapnya..
    sura pon selalu teringat kuih muih yg mak buat kt kg..nasib balik hari tu..sempat juga merasa..:)

    BalasPadam
  8. sedapnyeeee kak...dapat pulak makan petang camni lawan dgn nescefe o panas...udang yg beratus atas cucur tu buat tambah kecur ailio ;D

    BalasPadam
  9. Terliur pulak nengok post kat sini... hehe

    BalasPadam
  10. Selalu buat tak jadi..geram...boleh cuba resipi ni nanti

    BalasPadam
  11. Selalu buat tak jadi..geram...boleh cuba resipi ni nanti

    BalasPadam
  12. jadi lapo tgh2 malam ni tgk benda ni.

    BalasPadam
  13. Padanlah CH pandai memasak. Mak berniaga kedai makan rupanya. Lepas ni memang skil pandai masak tu turun kat Nabilah pulaklah ya, CH.

    Saya pun meleleh aje tengok gambar cucur udang yang menggamit memori CH ni tau!

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)