Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 3 Julai 2014

MEE REBUS MUDAH... emmmm dapnyaa :))

Assalamualaikum kekawan ..
Alhamdulillah dah hari ke lima Ramadan kita kan kekawan..
Semoga Allah memberikan kesihatan yg baik utk kita terus dapat menjalani ibadah puasa ni kan :)


Iftar hari ke 4 saya kekawan , mee rebus mudah.. setelah tiga hari berbuka dengan nasi, jadi semalam tukar selera dengan mee pulak.. dah katanya mudah .. 1 jam saja saya didapur tu.. 

Si nabil yg pertama kali dapat menghabiskan puasanya satu hari .. Alhamdulillah..
Masa hari pertama bertahan hingga pukul 10 am jer..
Hari kedua pulak 6.30am bersahur.. sah-sah lah tak puasa tu kan ehe :)
Hari ketiga bertahan hingga pukul 5 pm.. sayang saya rasa.. tapi dia kata dah haus sangat...
Jadi semalam dia dapat bertahan .. walaupun sibuk kata dahaga.. bila saya minumlah.. dia kata Nabil nak puasa juga..
Lepas tu nak melengahkan dia, en suami bawa ke taman.. pukul 7.15pm baru dorang balik..


Ini pula bahan-bahannya...
Punyalah rajin saya nak buat entri baru.. saya update jer entri lama saya ni hahaha..
Jangan kekawan terperanjat pulak tengok komen.. ada dari tahun 2012 kihkihkih.. 
Lepas tu ada yg komen terima kasih share resepi mudah ni .. dah dua kali dia mencubanya .. Alhamdulillah syukur saya dapat membantu kekawan utk mencari resepi ..


RESEPI MEE REBUS MUDAH


Bahan-bahannya (utk 5 orang)

1. 1 bungkus mee kunig
2. 1 buku tauhu
3. 1 peket fishball
4. 3 sudu besar cili merah yang telah dikisar bersama bawang merah dan bawang putih
5. 1 biji tomato
6. 1 mangkuk kecil udang basah
7. 1 batang kecil lobak merah
8. 5 helai sayur kobis daun ( seperti gambar diatas)
9. 1/2 kiub perisa ayam (saya guna knoor kiub perasa ayam)
10. Air rebusan udang (air dalam 1000 ml)
10. Garam secukup rasa

Cara-caranya

1. Rebus kulit udang bersama dengan 1000ml. Ketepikan
2. Panaskan sedikit minyak utk menumis cili kisar tadi sehingga wangi.
3. Kemudian masukan air rebusan udang, setelah menggelegak, masukan tauhu yang dipotong dadu, lobak (ikut cara sendri nak potong macam mana ye potong nipis sikit biar cepat empuk), sayur kobis, fishball (potong 2 jer), udang dan kiub perisa ayam.
4. Akhir sekali baru masukan tomato dan garam secukup rasa.
5. Celur mee kuning.
6. Sedia utk dimakan...

Macam mana senang ke ?.. saya letak cili kisar tu 3 sudu jer sebab budak 3 orang nak makan.. kalau nak pedas boleh tambah lagi.. saya makan dengan cili merah yang dihiris bagi pedas :D

17 ulasan:

  1. Balasan
    1. thanks CAHAYA HIDUPKU for sharing the recipe. sedap dan senang. ;) dah buat dua kali so far

      Padam
    2. Sama2... Resepi yg mudah jer tu hajar... ;-)

      Padam
  2. hmmmm simple tp nmpk sedap tu...tliur lak tgk lama2...ade lg x...nk smangkuk..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah selamat QH habis diperut masing-masing ... cuba lah buat mudah jer tu...

      Padam
  3. wah sama pagi tadi saya buat mee udang special, letak kacang pastu letak susu. hehe.. dah mcm mee bandung pun ada. hihi..

    BalasPadam
  4. Sedap...nanti boleh cuba...terima kasih berkongsi....
    Salam Ramadhan....

    BalasPadam
  5. Ulang tayang pun takpa sebab ada kawan-kawan baru macam saya yang tak pernah pun baca masa 2012 dulu :) Dah siap kopipes. Rasanya nanti saya nak cubalah. Janji kuah-kuah dengan mi ni si Adik suka tapi Abang tu kenalah tambah apa minatnya. Cubalah jelah, kalau tak berjaya juga menggembirakan hati anak-anak, Mommy lari pergi cari batu belah batu bertangkup :)

    BalasPadam
  6. Oh... senang aje Yati buat ye. Kalau kakak biasa kena letak kentang.keledek lecek atau serbuk biskut. Macam ini lagi senang kan..

    BalasPadam
  7. vavava..sedapnye kak...hari2 nasi pun boring gak kan kak..hehe..

    BalasPadam
  8. alahai senang je rupanya bahan2 dia..saya igtkan susah hehe...ada baca siap kena ada keledek la apa la, malas la jadiknya..klu camni bleh la try utk minggu dpn hehe..tq kak!

    BalasPadam
  9. Sedap ni, insya allah nnt jadikan rujukan

    BalasPadam
  10. Salam perkenalan. Jemput singgah blog saya http://alamwellness.blogspot.com. Btw nampak sedap mee rebus tu.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)