Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 2 Julai 2014

GORENG KACANG PANJANG KENTANG SOTONG ... emmmm dapnya :)

Assalamualaikum kekawan..
salam petang yg ceria :)

Kalau nak bagi bebudak ni makan sayur saya suka campur dengan sotong.. pastu nak sedap lagi letak kentang.. Lauk dah masak sebelum puasa itu hari .. tak sempat nak update.. jadi boleh idea sayur berbuka puasa petang ni ye kekawan..

Kekawan pernah tak makan kacang panjang mengerutu (lihat gambar) ni.. sedap tau kekawan.. rasanya manis dan lembut.. kekawan.. dah dua kali saya membelinya.. mula2 tu cuak jugak tengok kacang tu, bila adik yg jual kata .. akak cubalah dulu baru tau.. sekarang dah tau kesedapannya.. 

Kacang panjang ni pun ada khasiatnya kekawan.. 

Khasiat Kacang Panjang:-
1. Kacang panjang amat berkhasiat untuk merawat reumatik, arthritis dan gangguan saluran kencing. Ia juga berkhasiat untuk menjaga kulit dari gangguan jerawat, membantu pemulihan luka bakar, gangguan ginjal dan gatal-gatal.

2. Kacang panjang juga berguna untuk mengendalikan kadar gula darah, mengatasi hipertensi, memperkecil risiko strok dn serangan jantung, meningkatkan fungsi organ pencernaan, dan mengatasi sembelit. Juga mengurangkan kolestoral.

3. Kacang panjang yang memiliki sifat antikanser dapat membantu mencegah kanser payudara dan kanser darah.
Jom intai resepi yg mudah ini kekawan :)

GORENG KACANG PANJANG KENTANG SOTONG


Bahannya :-

  • 8 batang kacang panjang dipotong serong
  • 5 ekor sotong di potong
  • 1 biji kentang dipotong panjang .. ikut suka kekawanlah
  • 1 biji bawang merah di hiris
  • 1 ulas bawang putih di hiris
  • 10 biji cili padi dihiris serong
Caranya :-
  1. Memula goreng kentang hingga masak. angkat toskan,
  2. Lepas tu tumis bahan hiris sekejap, kemudian masukan sotong dan kacang panjang, kacau mesra dan letak garam.
  3. Kemudian masukan kentang yg digoreng tadi, kacau dan angkat.
  4. Siap utk dihidang

21 ulasan:

  1. sedap nie.. anis suke sotong..hihi..

    BalasPadam
  2. kacang gerutu penah makan..sedap
    sotong potong bunga2 camtu jadi cantik pulak...

    BalasPadam
  3. Anak-anak kakak pun suka sotong Yati
    Tapi kakak ni yg kena control sebab bimbang kolestrol maklum dah tua..

    BalasPadam
  4. cantik nya sotong macam munyee lah

    BalasPadam
  5. cantiknya yatie potong sotong..

    BalasPadam
  6. akk,mcm mana akak potong sotong tu berbunga2 gitu? hehehe

    BalasPadam
  7. berseni jugak yatie potong cik sotong tu..lawa..

    BalasPadam
  8. kalau saya cuit sotong jer....kacang panjang tu kuis jer ke tepi. hahahaha

    BalasPadam
  9. ooo..ingatkan kacang panjang tu dah tua..rupa2nya mmg spesis mcm tu..tak pernah jumpa kat pasar..

    BalasPadam
  10. ooohhh.. zura ingat kacang tu dh tua.. tu pasal menggerutu cam tu.. rupernye memang jenis kacang mcm tuh yer.. baru tahu nih~

    BalasPadam
  11. kacang buncis saya suka.. kacang panjang kureng sikit.. tapi cantik la sotong tu.. hihi..

    BalasPadam
  12. cantik betul potongan sotong tu..berseni :)

    anak anak saya, mmg langsung tak sentuh sotong...hihihih..tak tahu lah kalau dah besar sikit mereka makan nanti

    BalasPadam
  13. Sedap ni kak...lauk akak sama ngan lauk sy arini ;)

    BalasPadam
  14. Menarik potongan sotongnya....bdk2 sure teringin nk mkn....hehe

    BalasPadam
  15. Perghhh!! berkelopak sotong2 ko T...kalau aku cam syg pulak nak mkn nnt..hahaha...kacang pjg mengerutu T..mcm pernah mcm tak pernah aku jumpa...ke sbb aku lebih suka kcg buncis tu yg kcg pjg mcm sipi2 jer aku pdg..

    BalasPadam
  16. nampak comeljer sotongtu dipotong gitu... mesti nak buat cam gitu gak nanti baruler anak2 gembira... memang suka makanan duk bubuh kentang.... baruler kenyangkan...

    BalasPadam
  17. Kacang panjang menggerutu ni tak pernah cuba tapi pernah dengar. Kalau kat rumah saya, kacang panjang ni selang 2,3 hari mesti ada sebab ini je yang saya makan selain kobis. Tapi kenalah potong serong cam ni, kalau potong tegak tu memang saya tak sentuh. Anak-anak tak makan udang, sotong, ketam dan seafood bagai. Bapanya pun sama gak tapi bukan tak makan, cuma tak suka. Emaklah yang beria-ia memasak ...lepas tu sendiri kena habiskan. Mana nak diet cam ni :)

    BalasPadam
  18. comellah cara akak potong sotong tu
    cer ajar sikit =)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)