Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 16 Julai 2014

KUIH KOCI BERSANTAN ... emmm enaknya :)

Assalamualaikum kekawan..
Salam petang yg ceria :)

Buat kuih koci bersantan ni semasa iftar dirumah FIL hari sabtu tu hari.. Abah ada buat inti.. korang buat lah kuih koci ye.. rindu abah pada kuih koci arwah MIL saya tu.. arwah MIL saya tu suka sangat buah kuih koci tak kira waktu.. bila ramadan lagi lah kan.. jadi saya pun buatkan lah kuih koci buat FIL saya ni.. 


FIL saya di rajin kekawan.. tolong saya sediakan daun pisang yg siap di potong kecil, saya cuma adunkan tepung dan buat santannya.. sekejap jer buat kuih koci ni kekawan.. kalau beli di bazar tak selemak kita buat sendiri.. puas makan kuih koci iftar hari tu.. suka tengok FIL makan.. hilang rindunya pada MIL.. en suami saya juga penggemar kuih koci ni kekawan.. sama naiklah dua beranak mengulangnya selepas tarawih..

Jom intai resepi saya yg mudah ini :)

RESEPI KUIH KOCI BERSANTAN

Bahan untuk adunan kuih koci

  • 300gm tepung pulut
  • 240-250ml air
  • 3 sudu makan tepung gandum
  • 1/2 sudu teh garam

 Caranya :
1. Didalam bekas adunan, campur tepung pulut, air, tepung gandum , dan garam, gaul sebati dan tekstur adunan ini seakan-akan adunan ondeh-ondeh. 
 Bahan untuk inti 
  • 1/2 biji kelapa inti (kelapa yang kulitnye tidak terlalu coklat,tak muda sangat, tak tua sangat)
  • 70gram gula merah
  • 3 sudu besar gula 
  • 2 helai daun pandan (disimpul)
  • sedikit air
Caranya:-
1. Di dalam kuali, masukkan kelapa, gula merah, gula, sedikit air dan daun pandan, kacau sehingga semuanya sebati, biarkan gula merah betul-betul menyaluti kelapa parut, kacau selalu dan biarkan inti agak kering. angkat dan sejukkan.
Bahan untuk santan
  • 250ml santan pekat
  • 3 sudu kecil tepung jagung
  • 1/2 cawan air
  • sedikit garam

Caranya :
1) Masakan santan, air dan tepung jagung sehigga mendidih, letak sedikit garam, lepas tu sejukan.

 Cara melipat. ( beberapa pelepah daun pisang yang telah dilayur)


1. Ambil daun pisang yang telah di potong beberapa bahagian, daun pisang,  letakkan adunan tepung pulut dan sudukan inti kelapa, buat seperti kuih ondeh-ondeh tu, lepas tu letak santan dan tutup kemas. Lipat daun pisang sehingga menjadi bentuk kuih koci, kukus selama 10 ke 15 minit, angkat dan sedia untuk dihidangkan,





25 ulasan:

  1. Sedapnya kuih koci...en suami saya sgt suka kuih ni..

    BalasPadam
  2. kalau klik baca entri Nur, boleh ambik satu kuih koci ni, bestkan :)

    BalasPadam
  3. anis memang suke kuih koci nie.. arwah nenek selalu buat.. yummy!!

    BalasPadam
  4. pandai yati buat kuih fav. fil..mesti menantu kesayangan ni :)

    BalasPadam
  5. kegemaran sy juga ni...nak2 yg guna labu...Untung dpt FIL yg rajin cam tu...FIL sy rajin jugak..rajin beli majalah resepi

    BalasPadam
  6. terfikir juga nk buat kuih koci tpi tunggu ank2 balik dari asrama cadangnya ...lagi tengok kuih koci yatie ni lagi lh tak sabar2 rasanya.

    BalasPadam
  7. saya suka kuih ni..
    walau org kata kuih utk mereka yg takde gigi heheh...
    saya tetap suka :)

    BalasPadam
  8. x letak durian ke kak dlm inti kelapa tu? ;-)

    BalasPadam
  9. wahhhhh bagus nyer menantu seorg ni... tentu FIL akak terharu tau...

    BalasPadam
  10. lama tak makan kuih koci bersantan ni kak.. sini mcm susah nak jumpa..kena belajar buat sndiri lah ni klu nak..hehe

    BalasPadam
  11. Feberet forever and ever aku ni T..tap aku tak tau nak buat...bancuh2 tu ok..part nak bungkus tu..taulah tangan hang Jebat kannnnnnn..kerasss..aku give up T nak buat..tak menjadi..huhuhu...

    BalasPadam
  12. kuih koci ni mmg sedap.....tp kat belah utara ni plk tak da dijual...tak merasa la sejak dok kat utara ni...

    BalasPadam
  13. Lama dah tak merasa kuih koci ni. Nak buat sendiri memang tak berapa pandailah.

    BalasPadam
  14. assalm yatie..kuih koci memnag bersantan ditempat acik ni..kalau tak bersantan memang kurang diminati..tapi kan acik nak bagi senang..buat badak berendam..kata ngan anak2 rasanya samaje dengan kuih koci santan hi hi
    ni hero bongsu dah sms kata balik nanti nak makan badak berendam..memang acik tak buat2 lagi pun..nak makan beli je..tak sampai hati teringat badak berendam kuih kegemaran dia

    BalasPadam
  15. peberet kuih jugak ni kak..
    kuih koci pulut itam bersantan..perghhh makan sikit memang tak cukop..
    last yer kot start makan..kat umah orang kawen masa tu..sedapnya lahai..siap amik masuk poket..hihi..kalo yang biasa tu tak suka..

    BalasPadam
  16. Ni lebih kurang macam kuih badak berendam la gak kan konsepnya :)

    BalasPadam
  17. Ni kegemaran ku..mkn sampai tercekik

    BalasPadam
  18. bagusnya FIL kak yatie...kuih koci ni pun faveret husband noe...kena cuba ni...
    2 promoted content tuk kak yatie :)

    BalasPadam
  19. Rajin Ch ni......serba serbi pandai....untung dpt menantu begini punya rajin hehe ...

    BalasPadam
  20. sedapnye kak..nk nk santan lebih..perghh

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)