Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 29 Disember 2015

GULAI CENDAWAN KUKUR DENGAN PUCUK UBI ... lauk nostalgia buat diri saya ..

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah jua..

Tajuk entri bukan kemain lagi.. nostalgia sungguh lah ye.. apa tak nya.. saya membesar dgn lauk ni.. bila dapat cendawan kukur ni.. satu nikmat yg Allah beri yg di syukuri.. arwah mak membesarkan kami dgn menoreh getah bagi membantu arwah abah.. bila ikut mak menoreh getah dan musim cendawan kukur ni tumbuh.. lajunya kami mengutip dari pokok getah yg tumbang.. selalunya tumbuh musim hujan mcm ni.. 2 hari hujan 1 hari panas.. pastu hujan balik.. maka tumbuh lah cendawan.. dah lama saya mencari cendawan ni.. bila jejalan dipasar pagi stadium Shah Alam tu.. terus jer saya beli.. boleh tahan juga harganya.. 100gm dah RM6.00.. kalau sekilo dah RM60.00.. perghh dah sama harga dengan udang galah yg besar tu.. mula2 suruh adik tu timbang 100gm .. tengok alahai ciputnya.. tambahlah dik jadi 200gm ujar saya.. ye lah bila dah dibersihkan nanti tinggallah semangkuk..

Saya regukan dengan pucuk ubi... emmmm mangkin nostalgia lah mengetuk pintu hati.. dulu2 semua sayuran ni petik jer sekeliling rumah.. sekarang semuanya berbeli..
Sewaktu saya suruh kak nabilah membersihkannya.. punyalah bercinta ya amat.. bila nak habis ni mama.. saya bantu juga dia.. setelah saya menyediakan bahan-bahan lain utk memasak cendawan kukur ni..
Teruja anak-anak hendak memakannya.. hendaknya kak Nabilah.. dulu-dulu mama makan cendawan ni .. cendawan ni cantik macam bunga katanya.. cuba akak nabilah perhatikan.. bentuk macam kukur kelapa.. orang dulu-dulu nak buat gulai atau apa jua masakan guna santan.. kena kukur.. hujung besi tu utk mengukurnya.. mama pernah guna dulu tolong arwah uwan.. dulu-dulu mana ada  lagi mesin kelapa tu.. sekarang dah senang ujar saya..

Apa yg kita makan dan dimasak oleh mak kita dulu-dulu.. lepas tu kita buat pulak utk anak2 kita.. terasa indahnya..

Resepi saya mudah jer kekawan.. jom intai :)

RESEPI GULAI CENDAWAN KUKUR PUCUK UBI

Bahannya :-
  • 200gm Cendawan Kukur (bersihkan kemudian rendam dengan air garam utk buang pepasir yg melekat di cendawan tu)
  • 2biji bawang merah kecil *
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 biji cili merah *
  • 5 biji cili api* (ikut pedas yg kekawan hendak ye) *ditumbuk lumat.
  • 1 ikat pucuk ubi - direbus/dicelur sedikit.
  • 1 batang serai dititik
  • 1 helai daun kunyit
  • 1 mangkuk santan cair
  • 1 mangkuk santan pekat
  • 1/2 keping asam keping
  • Garam secukup rasa
Caranya :-
  1. Cuci cendawan kukur yg telah direndam tadi sehingga bersih. Toskan, ketepikan.
  2. Masukan santan cair dan bahan tumbuk, kemudian masukan cendewan kukur, masak hingga lembut, gunakan api yg perlahan, sebab nanti cendawan ni liat kalau tak masak betul.
  3. Apabila cendawan kukur dah lembut masukan santan pekat, pucuk ubi yg direbus tadi, asam keping, serai, daun kunyit dan garam secukup rasa.
  4. Apabila semuanya telah secukup rasa, tutup api, angkat dan bolehlah dihidangkan bersama nasi putih.
Lepas tu saya post kat wasap group keluarga.. dah dapek makan gulai cendawan kukur.. kata saya..

Lepas tu adik saya yg Itam tu balas "Lomak tu" maknanya sedap..
Saya kata dulu kita kutip kat kebun atas bukit tu..

Lepas tu adik saya kata nak cari lah atas bukit tu..
Kak Alang  saya kata.. "Carilah Itam kalau jumpo.. cendawan telinga gajah banyaklah" hahaha..
Kak Andak (kita orang panggil Indok) pun teruja .. suruh cari dia boleh tolong masakan..
Nampak sangat cendewan kukur ini begitu dekat dihati kami adik beradik.. aduhai rindu sangat dengn moment tu.. dengan makanan arwah mak mengikat ukhuwah kami adik beradik..



22 ulasan:

  1. ye la kak... saya pun suka makan cendawan ni.. tapi selalu arwah nenek saya masak sambal.. dah lama tak makan cendawan ni... makan suka,nak membersihkannya tu malehhh... hihihi..

    BalasPadam
  2. kak same laa dgn harga kat pasar tani opis lieya nie...sekilo rm60...ari tu beli 2 cekak kene rm6 heheeheh...buat goreng cili padi pecah telur pedas2....tapi tgk masak lemak akak ni teliur plak....

    tu la kak, dulu mase kat kampung mmg rajin cari sendiri....mak le cari...pastu kiteorg belajar camne nak cari gak.....ye laa kampung byk pokok getah mati...bercambah2 bile musim hujan tuh heheheeh

    BalasPadam
  3. dua2 tu feberet saya juga kak yati, terliur menengoknya ni, mujur balik kampung baru2 ni mentua ada masakkan..memang sedaplah

    BalasPadam
  4. saya tak pernah lagi dapat merasa cendawan kukur.. kalau di kelantan kg suami ada jual satu cupak rm3.. tapi saya tak pandai bersihkan.. tak jadi beli..

    BalasPadam
  5. Cendawan kukur di Utara dipanggil kulat batang pokok, masa kecik selalu kutip di pokok getah. Sekarang dah susah nak cari cendawan tu, ia memang faberet saya sejak kecik...

    BalasPadam
  6. sedapnye kak..makan ngan ikan goreng garing2 panas2, mmg superbbb...adeh..lama lagi nak tunggu lunchhhhh..;(

    BalasPadam
  7. Yatiee...sedapnyaaa,dah lama sangat tak makan cendawan ni.Kat sini takde pulak jual ke kakak yang tak pernah jumpa orang jual.Yalah yatie cendawan ni lah dulu2 lauk paling sedap kakak rasa bila makayah balik noreh bawa balik ,kita orang balik sekolah lauk ni je.Tak payah masak bagai2 ,tumis gitu je pun sedap...tapi part bersihkan memang paling malas.

    BalasPadam
  8. resipi yang mudah dan berkhasiat nampaknya..terima kasih ya

    BalasPadam
  9. Teringat zaman kecik2 dulu arwah tok ayah akan beli batang pokok getah yg siap dipotong pendek utk jadikan kayu api, berlonggoklah depan rumah lama2 cendawan pun tumbuh. Kutip2 buat goreng kuning gitu ja nikmattt...

    BalasPadam
  10. Samalah dgn kakak Yati. Dulu zaman kanak-kanak cendawan ini mudah dapat sebab bila pokok getah tua ditebang tak ada siapa ambil kayunya. Bila lama terbiar sebelum dibakar akan tumbuh banyak cendawan. Sekarang nak jumpa kayu getah mana ada sebab lepas tebang aje dah ada yg kutip jual. Satu lori boleh dapat 7-8 ratus harga dia.

    Sedapnya cendawan ni memang masak lemak.

    BalasPadam
  11. ya Rabbi kak...sumpah saya terliur....huwaaaaaaa....

    BalasPadam
  12. sedih tak sy tak pernah makan cendawan kukur ni..lglah nak bernostalgia..memang takde la..sy dibesarkan dengan suasana sawah kot..tu yg tak tahu kutip cendawan ni semua..

    benda2 yg mengimbau nostalgia ni memang seronok kita cerita pada anak2..bg anak2 pulak rasa masakan yg selalu kita makan masa kecik kan..

    BalasPadam
  13. Assalam CH
    First.. baru kita tahu mana dapat nama cendawan kukur tu.. hihi
    Kedua.. rupanya lomak tu maknanya sedap ke? Ingat kan.. lemak.. hihu
    Ketiga.. serius sy sgt suka masakan mcm ni tmbh lagi kalu ada smbl blcn ngan ikan kering.. hahha

    BalasPadam
  14. saya pulak..baru2 ni je kenal sbb jiran jual. Bila cerita kat kakak2, diorang mmg rindu sgt dgn masakan cendawan ni. Sbb dulu2 family dok kg, sempat la kakak2 merasa idup kat kg..

    BalasPadam
  15. cendawan sisir! lama tak makan
    masak lemak ni sedap betul rasanya!

    BalasPadam
  16. Fev kita ni.....pntg jumpa
    esok nk msklh......tk thn dh ni....

    BalasPadam
  17. Sedap cendawan kukur ni...ssh nak jumpa..pernah nampak org post jual online..mahainya!!

    BalasPadam
  18. Subhanallah, sedapnya CH, ni selera kita orang kampung kan :)

    BalasPadam
  19. susah nak cari cendawan ni sekarang

    BalasPadam
  20. Masyaallah sedapnya CH...kita tengah lapo ni,tengahari tak makan. Mmg saja nak bagi perut kosong nak melahap kat luar hihi...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)