Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 8 Disember 2015

SI CORONG NABIL.. Membuat mama berhati gundah.. :(

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi jua..

Masih lagi nak berkongsi kisah khatan si hero saya Nabil.. mengenai kisah selepas dia buka klamp khitan tu.. pagi khamis di buka tu hingga ke malam corong tu tak tertanggal lagi.. hati saya mula merasa risau.. sebab dlm group wasap buka klamp tu rata-rata anak mereka telah tanggal klamp tu..

Saya kuatkan semangat dgn membaca komen-komen kawan2 diblog... seperti komen Aziela "pengalam org tak semua sama, macam orang bersalin juga, semua berbeza" bila difikirkan betul juga komen Aziela.. saya sendiri bersalin mempunyai pengalaman berbeza dgn ketiga-tiga org anak saya.

Namun begitu hati seorang ibu ni tetap gundah gulana.. pagi jumaat tu saya wasap doktor tanya lagi.. aduh doktor pun memberi jawapan.. selalunya jatuh pada hari yg sama klamps dibuka.. pagi tu saya bawa nabil berjumpa doktor utk melihat keadaan corong tu.. doktor kata mungkin melekat kuat kat kulit tu.. teruskan sapu krim dan setiap 2 jam basahkan biar dia kembang mudah jatuh.. balik tu saya pun buat lah seperti yg doktor sarankan.. sehingga malam tak juga jatuh.. saya tidak dapat tido malam tu.. semasa nabil tido saya cuba goyang2 kan corong tu.. tapi mcm ketat jer.. pergi jumpa en suami kat bawah.. kata kalau tak tanggal juga kita pergi hospital jer.. sebab kat klinik kata takut berdarah kalau dicabut.. en suami jawab .. esok rendam .. terbuka lah nanti.. aduhai org lelaki senang fikirnya.. saya yg tak keruan.. macam2 yg dtg difikiran.. naik atas saya ambil wuduk..buat solat sunat dua rakaat.. masa berdoa2 tu saya dah nangis2.. sedih tak boleh tahan.. saya tak tahu bila saya tertido dlm tangisan tu... tau2 dgr bunyi alarm dah pukul 4.30am.. saya bangun dan mandi .. lepas tu buat solat sunat tahajud,taubat dan hajat.. minta doa banyak2.. agar nabil punya tu tanggal.. menangis lagi tu.. lepas saya buat solat witir.. selepas tu baca pulak yassin.. separuh baca yassin.. azan subuh berkumandang .. bangunkan kakak dua org tu solat subuh.. dah lah kakak nabilah demam waktu tu.. telefon madarasah dia kata demam.. bergegas saya ptg jumaat tu menjemput dia.. terus bawa klinik.. doktor check suhu dah 40c.. panas sgt.. doktor kata skrg takut sbb musim denggi dah dtg balik.. kat taman saya tu pun ada forging.. balik tengok dlm peti ais ada ketam.. terus buat sup ketam utk nabilah.. alhamdulillah pagi tu dah kurang panasnya.. ehe cerita nabilah pulak ;)
Jom balik kepangkal jalan...

Selepas habis solat subuh berjemaah dgn kakak dua org tu saya masih lagi berzikir.. abahnya pergi jemaah di surau.. tengah berzikir dan berdoa tu.. nabil pun terbangun.. selesai doa saya tengok dia terbaring lagi.. tiba2 dia bersuara "mama corong nabil dah tertanggal"  terus saya sujud syukur di sejadah tu... Alhamdulillah hilang kerisauan saya.. tanggal juga pagi sabtu tu setelah dua hari dibuka klamp tu..
Itulah pengalaman org berbeza dgn berkhatan ni.. saya tanya kawan kat ofis semalam mcm mana anaknya yg khatan kaedah laser tu.. dia kata ada sikit bengkak.. mungkin kena jaga makan kot kak.. ye lah tu.. sekurang-kurangnya lagi 2 minggu baru susut.. pagi isnin tu saya pergi juga ke klinik sebab nabil punya tu masih merah dan bengkak.. doktor bagi antibiotik takut jangkitan kuman.. doktor suruh sapu krim juga... tengok mlm tu nampak dah susut bengkak dan merah tu... anak kawan saya pun guna kaedah klamps.. dah ok katanya.. dia kata dia bagi sup ikan haruan yg dibeli di pasar. Betul lah ianya bergantung kepada anak2 tu sendiri.. tak kira apa jua cara berkhatan.. jika budak cepat sembuh ia kan elok segera.
Alhamdulillah... semoga nabil cepat sembuh...

15 ulasan:

  1. alhamdulillah semuanya ok..tertanggal jugak kan kak..

    BalasPadam
  2. Allah..berdebar kan! kita sebagai mak mak kadang benda kecik pun risau nyer ya allah je tahu...

    BalasPadam
  3. Adusss tulah lain cara lain kerenahnya..
    Alhamdulillah..tpi knor sarankn berpntang dulu ye yati,buatkn bubur nsi , lps tu goreng ikn bilis,ckup skdar itu dulu...maklum tmpt sensetif ni kna jga elok2..rasanya kaedah laser lbih mudah..dlm 2 hri bgkak dah surut,kering..sbb tak berblut n sng nk jga..mkn juga knor jga...

    Berkat solat yati Allah makbulkn..in shaa Allah.

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah semuanya berakhir dengan baik.

    BalasPadam
  5. SYUKUR ALHAMDULILLAH DOA IBU YG TULUS SUCI ALLAH MAKBULKAN...XYAH NK GUNDAH GULANA LAGI YATI...XLAMA LAGI PASTI NABIL LBH CERGAS LAGI STLH SEMBUH BEKAS KHATANNYA.

    BalasPadam
  6. alhamdulillah..
    selagi tak sembuh, hati mana yang tak risau kan..

    saya dulu adik beradik 6 orang lelaki, mak cakap pengalaman jaga anak berkhatan semua berbeza...

    BalasPadam
  7. La... boleh kakak termengalir airmata pulak. Sayu dan macam-macam rasalah baca N3 Yati ini. Walhal ok aje Nabil tu. Kakak sebenarnya suspect macam-macam sebelum baca habis tu yg ikut mengalir airmata. Alahai apa lagi Yati yg menghadapkan.. Syukurlah dah ok dan semoga terus sembuhlah. Allah mendengar doa Yati..

    BalasPadam
  8. ish ngeri jugak dngr ni Yatie, mudahan lepas ni nabil cepat sembuh ya, macam sama pulak nama anak kita yatie kan, tapi nabil akak dah beso lower six udh, masa berkhatan dulu2 pun alhamdulillah yelah sorang2 mmg tak sama hormon di badan tu kot

    BalasPadam
  9. Aduh kak..seriau falsya bile baca..tp alhamdulillah dh tercabut jugak akhirnya..

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah dah lega hati yatie kan...ialah kakak tau pengalaman pertama kali anak berkhatan.Anak kakak Iman 5 hari dah pulih tanpa ubat sapu cuma mkn antibiotik aje.Anak sulong kakak dulu pun teruk juga 2'minggu masih tak boleh sarung seluar lagi.Anak yang 2 ni no hal.

    BalasPadam
  11. pertama kali tengok benda ni..adik yan sunr tak pakai benda ni

    ngeri juga

    BalasPadam
  12. Aiman pun semalam pegi buka klamp smp hari ni corong tu tak tercabut.tengah risau n gundah gulana la ni.uwaaa

    BalasPadam
  13. Saya sanagt menyesal menggunakan klamp Kat Anak. Sakit masa pasangkan klamp, lepastu sakit buka klamp & corong Tak tertangkap. 2 Hari dah. Bilalah nak tanggal. Risau sesangat.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun risau sangat tengok keadaan anak sedara saya. dah buang klip tu kemarin. hari ni masih belom tanggal. risayy sangat :(

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)