Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 7 Disember 2015

My CHURROS tapi GEMUKS (~__^)

Salam petang yg ceria kekawan :)


Buat churros ni dah lama.. Najeeha yg iye nak mencuba.. jadi ikut jer lah.. lagi pun bahan-bahannya mudah dan ada dirumah pun..
Petang tu kami berdua pun godek-godek 2 orang.. sambil gelak-gelak.. iye lah orang keras tangan yg membuatnya.. gitu lah jadi kaedahnya.. Tengok dua kali pulak balogger Tun Telani post kat FB tu.. tu yg tergoda.. jadi bila dah tergoda mula teringin nak merasanya..



Bahannya :- 
1 cawan air
11/2 sudu besar gula
1 1/4 cawan tepung gandum (boleh campurkan serbuk cinnamon sekiranya suka)
1 biji telur - Gred A
1/2 sudu teh garam
1sudu besar butter


Caranya :-
1. Didihkan air, garam, butter dan juga gula. Kecilkan api.
2. Masukan tepung. Kacau cepat-cepat agar tepung tidak berketul kemudian angkat dari api (adunan akan melekat-lekat)
3. Terus masukan telur dan kacau sebati. (jadi seperti gambar diatas)
4. Bulatkan adunan kepada doh kecil-kecil dan masukkan ke dalam acuan(boleh gunakan nozzle bentuk bintang dan masukan ke dalam piping bag) (Saya guna acuan kuih sempirit tu)



5. Tekan acuan dan biarkan doh keluarkan sepanjang 2-3 inci kemudian potong menggunakan gunting kedalam minyak panas terus di goreng. (saya buat siap-siap seperti gambar diatas, kemudian baru goreng, takut hangus nanti, susah nak kawal)
6.Apabila telah warna kuning keemasan boleh lah diangkat dan ditoskan.
7. Kemudian boleh tabur gula halus dan cinnamon jika suka, boleh juga dimakan dengan coklat.


Kami petang tu makan dengan gula dan coklat.. sedapnya krap kruk krap bila memakannya. 
Jeeha kata "Makan macam tu pun sedap mama"
Tengok-tengok sekejap jer habis dua beranak ni makan..
Boleh cuba lagi lah nanti sebab sedap sangat.

15 ulasan:

  1. nampak menggoda churros akak... nyum nyum!

    BalasPadam
  2. memang sedap ni..
    kalau nak buat, saya guna plastik je..
    jadi bulat2..
    sebab takde acuan bintang

    BalasPadam
  3. Churros makan panas2 berganda2 sedapnye...lagi kalau dpt cicah coklat terus makan tak henggat....saya lama dah tak buat nanti2 kene buat gak ni dah rase teringin pulak...hehehe

    BalasPadam
  4. Gemuk2 pun nmpk sgt2 menggoda tau! Blm pnh try..tengok gambo ni rasa patut try.

    BalasPadam
  5. bestnyaa akak layan anak2 nak buat itu ini hehe.. ada aktiviti nak dilakukan bersama..

    churos sedap =)

    BalasPadam
  6. Kak yati...my churros plak kurus kering..tp sedap..

    BalasPadam
  7. walaupun gemuk, tapi nampak sedap tu.. ;)

    BalasPadam
  8. Gemok2 cpt kenyang..
    Comel jer..

    BalasPadam
  9. gemok2 tp jadi tuh kak.... dana pun belum kesempatan nk bt takde dia punya acuan tuh... heheheh tgk bahan2 dia senang je rupenyer yek kak

    BalasPadam
  10. dari aritu nak buat tak terbuat je tau

    BalasPadam
  11. resepi yang sering tertunda nak buat...huhu

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)