Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 23 Jun 2016

KENANGAN LALU .... Nak Menyambut HARI RAYA πŸ˜†πŸ˜€πŸ˜Š ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya :)

Bila melayari FB, keluar pula gambar2 kenangan menyambut raya dulu-dulu.. bila tengok kuih sepit ni.. teringat dulu.. arwah buat jualan kuih juga.. kebanyakan arwah jual kat cikgu sekolah kami lah.. kakak2 saya yg banyak membantu arwah mak membuatnya hendaklah kuih sepit arwah ni.. memang laku lah.. ada yg paten yg dilipat dan digulung.. kalau nak buat kena buat cepat2 takut kuih keras.. jadi bila keras tak boleh nak bentuk.. cabaran sungguhkan :D

Kuih sepit arwah mak tu, tepung beras kami tumbuk sendiri.. guna penumbuk seperti diatas, saya pun kena juga menumbuk ni.. sekarang entah kemana pergi penumbuk ni.. dah jadi barang antik.. kalau ada sekarang ni.. :)


Kuih bahulu pun sama.. arwah mak kalau buat kuih ni .. masa nak dekat-dekat raya.. ingat lagi.. lepas sahur dah mula memukul telur guna alat pemukul macam gambar diatas tu.. guna pasu tu juga besarnya.. masa tu dah kumpul sabut kelapa untuk membakarnya :)
Pedih mata bila kena asap sabut kelapa tu.. paling suka kalau ada yg terhangus sikit.. itu rezeki kami utk berbuka puasa nanti hihihi..


Sekarang memang dah jadi barang rare lah kad raya ni kan..
Dulu-dulu kad raya ni lah penghias dinding rumah dihari raya :)

Tak pun kakak saya akan cari ranting kayu .. sangkut seperti gambar diatas, yg letak di penjuru kusyen rotan saya dulu-dulu..
Berseri-seri sungguh ruang tamu masa hari itu..
Sekarang semua serba moden , dah tak ada semua ini kan..
Dah jadi rindu pula dengan moment tu..

Kekawan pun ada pengalaman yg sama ke :D

16 ulasan:

  1. Pemukul telur dgn pasu tu memang nostalgia Yati. Kakak dulu gilir-gilir adik-beradik pukul telur. Yg hairan dulu kalau buat mesti banyak-banyak kan. Kuat betul budak dulu makan. Tak macam budak sekarang makan seketul-dua dah...

    BalasPadam
  2. gantung kad raya kat dinding, kat ranting tu pernah lah. kad raya ni kalau sapa yg dapat banyak tu, kira hebat dan terkenal lah di kalangan sahabat handai. ramai peminat. nak dekat2 raya siap cari ranting nak gantung tayang kat orang datang...
    buat kuih macam tu, saya takde kenangan langsung kak..mak jenis tak membuat kuih raya.

    BalasPadam
  3. Pasu yang buat bahulu tu yatie akak ada simpan ,sebab masa mak pindah tempat akak masa tu akak mintak buat kenangan tapi udahnya tinggal dlm stor je.Akak suka ingatkan kenangan buat kuih bahulu dulu seronok bergilir2 pukul telur .Sedapkan bahulu yang dibakar dengan sabut kelapa...
    Kad hariraya tu memang nostalgia sungguh .seronok bila dapat kad apatah lagi dapat gantung dan tampal kat dinding...bangga bila dapat banyak.
    Hmmm,semua tinggal kenangan kan yatie.

    BalasPadam
  4. Pasu yang buat bahulu tu yatie akak ada simpan ,sebab masa mak pindah tempat akak masa tu akak mintak buat kenangan tapi udahnya tinggal dlm stor je.Akak suka ingatkan kenangan buat kuih bahulu dulu seronok bergilir2 pukul telur .Sedapkan bahulu yang dibakar dengan sabut kelapa...
    Kad hariraya tu memang nostalgia sungguh .seronok bila dapat kad apatah lagi dapat gantung dan tampal kat dinding...bangga bila dapat banyak.
    Hmmm,semua tinggal kenangan kan yatie.

    BalasPadam
  5. Assalammualaikum kak..dulu kecik kecik kalau puasa terkena cuti sekolah PC rajin juga tolong arwah nenek buat bahulu kak...tukang siat sabut..bila nampak semua bahulu tu cantik PC tanya arwah nenek bila nak hangus..hahahaha...sebab ada la peluang nak makan masa berbuka..padahal kalau tak hangus pun boleh makan ikut suka..dgn syarat puasa tak sekerat hari..puasa penuh...bau asap sabut tu yang best..

    BalasPadam
  6. ya Allah kak..ni semua kenangan zaman kecik2...lieya sempat merase yg bahulu tu ajek.... ingat lagi arwah nenek ketuk telur dlm balang mcm pasu tu ...pastu bakar pun cara tradisional....harum semerbak bauuu satu rumah ...eh mase tu buat kat bawah umah.....

    ranting ngan kad raya tu pun penah buat dulu.... kad raya dari kawan2 sekelas...dok tukar balas same2 kawan kelas hahaahahaha... lawak jek.....

    kuih sepit tu plak, skrang dah mcm2 versi kak ...bernutella bagai hah.....canggih2 flavor skrang ekekekekeekek

    BalasPadam
  7. nostalgia sungguh kak... dana merasa lah pengalaman2 yg akak tuliskan tuh... paling tak blh lupe pukul tlr utk bahulu tuh, kalau pukul tlr tuh dr luar rumah dah bau telur dh tp puas hati bila dh dpt siapkan semuanya... arwah nenek dana yg selalu suka bt

    kad raya tuh pun skrg dh makin pupus... skrg sume pakai wassap, pakai email pakai fb je...

    BalasPadam
  8. menggamit memori..pasu bahulu dan pemukul telur yg pakai henjut..bahulu dah masak, simpan dalam tin biskut, lapik suratkhabar..sekarang ni pakai tunjuk2 je..huhu..

    BalasPadam
  9. bahulu ngan kad raya.. nostalgia.. mengalir airmata sebab terlalu rindu

    BalasPadam
  10. kakkkkk anaaaaa...aduh klasik sangat la kak gamba2 ni...kebanyakan xtvt kat atas tu saya sempat buat gak dulu...cam kuih sepit saya ni hah tukang gulung hokey...merah2 tangan tau sebab kene gulung time panas2 tu...selalunye kiteorang buat 2 hari sebelom puasa...sebab tak sangup bebeno nak buat time pose...panas tak hengat kak...pastu kad tampal2 kat dinding dgn gantung kat ranting tu saya penah gak buat dulu...kat pasu saya siap balut dengan kain balik mak pastu ikat dgn reben...kenangan betol kan benda2 ni..rinduuuu :')

    BalasPadam
  11. semua tu dlm kenangan... kenangan masa kita kecil lagi... sempat jugak buat semua tu bersama arwah tok...huhuuu... rindu sgt kenangan dulu2... mengamit memori sgt2...

    kad raya pun dah x der nak gantung mcm tu...heheee

    BalasPadam
  12. semua orang pun melalui kenangan macam tu yatie
    memang nostalgia sekali pukul bauhu, kad raya bagai tu
    tpi masa tu mak-mak kita yg mainkan peranan time raya ni
    masa ni kita lagi sedih bila bayangkan zaman dolu2

    BalasPadam
  13. saya melalui zaman-zaman ni...feeling sungguh..terasa sangat nak raya masa tu..

    BalasPadam
  14. Samalah weyh....tu semua kuih femes zaman kita kecik kan CH. Mana ada biskut biskut Raya ni...

    Tp mak kita tak pernah buat kuih bahulu tu kat rumah, buat kat rumah atok, kuih sagun, peyek...Suka sangat kalau dapat tak puasa sebab dapat makan kuih hihi...

    Sekarang ni cuba ko gantung kad Raya tu CH kat pokok bunga hihi....mesti kena gelak ngan budak budak agaknya ek

    BalasPadam
  15. Samalah weyh....tu semua kuih femes zaman kita kecik kan CH. Mana ada biskut biskut Raya ni...

    Tp mak kita tak pernah buat kuih bahulu tu kat rumah, buat kat rumah atok, kuih sagun, peyek...Suka sangat kalau dapat tak puasa sebab dapat makan kuih hihi...

    Sekarang ni cuba ko gantung kad Raya tu CH kat pokok bunga hihi....mesti kena gelak ngan budak budak agaknya ek

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)