Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 6 Jun 2016

RESEPI SUP ASPARAGUS CENDAWAN.. emmm creamy nya ~__^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Masak ni dah lama dah.. iye lah sayuran yg diborong dari Cameron Highland tu.. baru nak cerita kat blog ni.. lagi pun boleh juga jadi idea hidangan utk berbuka puasa nanti kan :) 
 kat CH ni.. sayuran macam ni memang lah murah.. di Shah Alam asparagus tu boleh mencecah RM10 seikat tu.. kat sana saya boleh lah ambil sampai 2 ikat.. sebab murah RM5 ajer :)

Kali saya cuba untuk buat sup creamy pulak.. perghhh memang sedap.. anak2 cukup suka .. dia kata boleh masak lagi ni mama.. tapi tu lah huhuhu.. kat sini mahaiiiii pulak asparagus anak oooiiii.. jadi makan ajer lah puas-puas yg ini ye..
Sedap mereka menghirup kuahnya.. yg kurang makan sayur pun boleh laju memakan sayur tu.. 
Jom lah intai resepi saya yg mudah ini kekawan..

RESEPI SUP ASPARAGUS CENDAWAN

Bahannya :-
-1 ikat asparagus
- 1 peket cendawan putih ( yg halus kecil tu kekawan, mcm gambar)
- 3 potong dada ayam di potong halus
- 2 sudu minyak masak
- 2 biji bawang putih (ditumbuk hancur)
- 2 sudu besar sos lada hitam (kalau pakai serbuk letak 1/2 sudu teh)
- 1/2 sudu teh lada putih
- 1/2 kiub ayam adabi
- 2 sudu besar sos tiram
- 2 sudu kecil minyak bijan
- 1 liter air
- 1 biji telur - dipukul
- 2 sudu teh tepung jagung dibancuh dengan sedikit air.
- garam secukup rasa

Caranya :-
1. Tumiskan bawang putih, lada putih sehingga naik bau wangi, masukan sos lada hitam dan sos tiram.
2.Masukkan air, kiub ayam dan ayam tunggu sehingga ayam masak.
3.Masukan sayur asparagus, biarkan mendidih masak, kemudian masuk bancuhan tepung jagung dan telur yg dikacau tadi.
4. Masukan minyak bijan dan garam, akhirnya baru masuk cendawan.
5. Bila semua dah masak rasa garamnya , jika secukup rasa, boleh lah dihidangkan.

p/s harap tak ada lah yg hirup air liur sangat.. nanti saya pulak yg dapat saham sebab kekawan terliur hahahha :P


13 ulasan:

  1. Bulan puasa ni, nampak menu apa pun sedap, CH. Air paip pun melambai-lambai minta dinikmati ~_^ Lain kalilah boleh cuba. Anak-anak suka sup cendawan, asparagus ni mereka tak makan pulak!

    BalasPadam
  2. Tak pernah Cuba...nanti SA Cuba buat ye...mohon share resepi

    BalasPadam
  3. Tak pernah Cuba...nanti SA Cuba buat ye...mohon share resepi

    BalasPadam
  4. wah sedapnya kak...kami anak beranak ni dah la hantu cendawan..boleh try ni...selalu buat sup cendawan yang biasa tu je...tak pernah buat yg creamy mcm ni...tq share kak!

    BalasPadam
  5. SELAMAT BERPUASA YATIE
    tengok siang2 semua nmpak sedappp ja
    asparagus dan cendawan mmg gandingan mantop

    BalasPadam
  6. Asalkan creamy memang oeberet sy..biasa letak cendawan je..boleh la cuba boh asparagus nti..tnggu ke CH dulu..ntah bila la kan.hahaha

    BalasPadam
  7. Asalkan creamy memang oeberet sy..biasa letak cendawan je..boleh la cuba boh asparagus nti..tnggu ke CH dulu..ntah bila la kan.hahaha

    BalasPadam
  8. Sup-sup ni utk bulan ramadhan memang membuka selera Yati.
    Rumah kakak utk masa ini ada anak dara semua mudah sikit ramai yg bantu nanti semua dah sekolah balik kakak beli aje di bazar Yati.

    BalasPadam
  9. Sedapnya lah kak..nampak creamy sangat..atie jarang makan ASPARAGUS ni.. hehe..tak reti sgt nak masak..boleh cuba nti resepi akak ni...:)

    BalasPadam
  10. menarik menu cendawan asparagus ni... sesuai buat berbuka puasa...;)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)