Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 8 Jun 2016

MUNGKIN KAH.... Back to normal πŸ˜† ~__^

Assalamualaikum kekawan ..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya :)

Mungkin kah .. kembali seperti puasa tahun lepas.. 
Beli aja di bazar ramadhan seperti kakzakie ..
Berbuka dirumah sahaja.. lebih selesa..
Ternyata anak2 saya tidak sesuai utk berbuka puasa di masjid kot..
seperti yg saya cerita pada hari pertama kami berbuka di masjid disini..berbuka puasa di masjid
Tapi anak saya tak boleh pula dgn org yg ramai..
berpusu-pusu didalam tu..
Pada hari itu selepas berbuka kurma dan air terus solat maghrib..
Lepas tu abahnya berjanji dengan nabil tunggu disini selepas solat..
Boleh makan nasi pula..
tapi hilang entah kemana..
Puas mencarinya.. rupanya nabil pun mencari kami..
Kesian dia kepenatan dan kelaparan lah..
Jadi en suami kata semalam..
Hari ini tak payah berbuka puasa di masjid..
bila hari cuti boleh kot..
tak terkejar-kejar..
Jadi semalam saya singgah ke pasar malam hari selasa tu..

Balik mandi dan solat asar.. terus sambung tadarus.. 
Sampai pukul 7pm baru kami berhenti..
Alhamdulillah dah habis juz 4.. sekarang sambung juz 5 surah An-nisa'.. inshaAllah boleh khatam 20 hari berpuasa, itulah azam kami utk tahun ini.. bagi sepuluh malam terakhir.. untuk tumpuan pada qiamulail.. dan menghabiskan tafsir quran pula..
Semoga dipermudahkan..


Inilah iftar semalam.. beli utk makan berbuka puasa sahaja.. takut membazir..
Kak Nabilah di madrasahnya ada sedekah Nasi beriyani ayam, jadi dia beli dadih jagung saja, bubur lambuk dia ambil di masjid dan bubur jagung tu moreh semalam..
Nabil pula nak makan kambing bakar, lepas tu saya buatkan coselow sebab orang tu jual semata kambing bakar, dadih dan kuih tepung pelita..
Najeeha pula nak makan nasi tamato dan ayam masak merah serta dadih honeydew..

Saya pula makan mee hoon sup tu ajer  dan air katirah..
En suami kata nak roti john dan bubur lambuk..
Bubur tu dia ambil kat masjid negeri.. suruh dropby nabilah kat situ.. sebab abah nak dua.. satu makan masa berbuka dan satu masa sahur.. seorang boleh ambil satu ajer :D
Nabilah kata.. suami siapa lah ni.. bijak sungguh :P
Saya kata Abah nabilah yg bijak tu :P..

Alhamdulillah dah masuk hari ketiga kita berpuasa kan .. sekejap jer masa berlalu..

Tazkirah zohor semalam dari GM Audit..

Pakej dalam berpuasa

1. Pakej zero - iaitu puasa awam yg menahan dari makan dan minum serta meninggalkan apa yg membatalkan puasa.

2. Pakej Tahan - menahan mata, lidah dan telinga dari perkara yg membatalkan pahala.

3. Pakej nilai tambah - iaitu solat berjemaah setiap waktu, qiamulail, tadarus dan berbuat kebaikan.

4. Pakej kongsi - apa jua amalan yg didapati dikongsi bersama, seperti ilmu.





22 ulasan:

  1. salam ramadhan dan selamat berpuasa sis :)

    BalasPadam
  2. alhamdulillah, saya doakan semoga dipermudahkan jalan utk akak sekeluarga mencapai apa yg diazamkan tu.

    BalasPadam
  3. betul tu kak..mule2 mmg amik masa nak sesuaikan diri .... mujur kat masjid besi ni agak teratur....takpe kak, berbuka di mana pun same ajek yg penting dgn insan2 tersayang, menu seadanya dan tidak membazir ...in sha Allah...

    alhamdulillah.... mmg seelum abis ramadhan boleh khatam tu kak....lieya struggle gak...harap2 bolehlaaa...tapi lieya baru juz pertama nie...lepas bace, dok bace tafsirnye plak ...amik masa disitu le...takpe laa...kalo tak abis, sambung syawal laa nampaknye ekekekekekeek

    BalasPadam
  4. semoga dipermudahkan sis dalam semua urusan

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah.. bila ramai lain2 selera. Semoga dipermudahkan bertadarus selesai menjelang 20 Ramadhan nanti.

    BalasPadam
  6. Kalau ikut cara kakak memang confirm boleh katam sebelum 10 akhir ramadhan Yati. Walau pun tolak cuti ABC kalau tadarus lepas asar dan lepas maghrib confirm boleh. Kakak dah bertahun-tahun amalkan. Hari cuti lepas subuh dan lepas dhuha laaagi panjang masa nak buat 2-3 juzuk pun boleh.

    Kakak tak pernah berbuka di luar tapi yg pasti kakak memang membeli aje hihi... nasi dan air aje kakak masak (org tua dah malas). Ini bebudak cuti mereka buat kuih sendiri. Kakak balik kerja dah siap kuih - tapi dah pesan buat sejenis aje.

    BalasPadam
  7. mungkin tak semua org sesuai utk berbuka ngn fmaily kt masjid kot kak....
    kadang kita yg rasa ok tp anak2 pulak tak selesa... jd tak best jgk kan
    sian lak yg kes nabil tuh... yelah tak biasa lg kan ngn ramai2 org sampai kelaparan dia...

    kalu keje tuh lbh senang beli je yek kak... jnji tak membazir udah...

    BalasPadam
  8. Yalah Yatie,budak2 tak selesa agaknya berbuka di masjid dibandingkan kat rumah sendiri.
    Bagi yang bekerja memang kesian jika perlu memasak utk berbuka.Takpelah membeli save tenaga ,pelbagai pilihan dapat dirasa.

    BalasPadam
  9. Yalah Yatie,budak2 tak selesa agaknya berbuka di masjid dibandingkan kat rumah sendiri.
    Bagi yang bekerja memang kesian jika perlu memasak utk berbuka.Takpelah membeli save tenaga ,pelbagai pilihan dapat dirasa.

    BalasPadam
  10. Berbuka dimana pun tskpe janji anak2 selesa kan

    Kena full packagelah ye utk puasa yg paling baik

    BalasPadam
  11. inshaAllah...boleh habis tadarus tu.

    macam saya memang selesa dirumahlah kalau dengan anak2 ni.

    beli pun bagus juga, yang penting memudahkan kitakan kak.yang penting tiada pembaziran

    BalasPadam
  12. Seronok dpt berbuka kat masjid tp itula ada ank2 pula yg x selesa..

    Klau nur selesa masak sendiri..almaklumlah ank2 ramai..beli mcm x puas aja haha

    BalasPadam
  13. Salam Ramadhan CH....
    Orang bekerja mcm hang elok sangatlah beli jer CH mana sempat nak masaknya, nak tadarus lagi. Balik cuma buh dlm bekas je. Kan senang tu hihi...

    Ohhh ko buka kat masjid ke CH hari pertama tu...Yelah....namanya pun masjid mmglah penuh orang. Kesian Nabil.

    BalasPadam
  14. Salam Ramadhan CH....
    Orang bekerja mcm hang elok sangatlah beli jer CH mana sempat nak masaknya, nak tadarus lagi. Balik cuma buh dlm bekas je. Kan senang tu hihi...

    Ohhh ko buka kat masjid ke CH hari pertama tu...Yelah....namanya pun masjid mmglah penuh orang. Kesian Nabil.

    BalasPadam
  15. Oh, dah tak sesuai pulak ya! Takpalah, pilih mana yang memudahkan keluarga dan dalam masa yang sama kita pun tak ketinggalan berbuat amal di bulan puasa ni.

    Saya memang memasaklah CH. Bulan puasa saya rajin tau. Lagipun saya balik kerja awal. Masak dalam 1 jam dah siap. Lepas tu bolehlah menambah amal mana patut untuk diri sendiri!

    BalasPadam
  16. bestnya akak dapat khatam 20 hari puasa.. fai tahun ni inshaaAllah usaha utk khatam quran bulan puasa ni kak...

    BalasPadam
  17. alhamdulillah,,banyak juga juadahnya kak

    BalasPadam
  18. rietta pown xselesa berasak asak...lebih selesa d rumah sj...

    BalasPadam
  19. Memang betui tu..knor buat kat rmh juga solat sunat tarawih afdal pompuan solat kat rumah sahaja...lagi satu anak2 nor juga klu mkn kat luar,tak ambikkan alamat tak mknlah...dia punya malu ayooo,tak boleh ckp,rela lapar tu,blik rmh mcm org kebulur..berbuka belah somi pun sama,malu juga,kitalah tukang ambikkan..sampi kita tak mknlah...mkn sikit jer,balik rmh mkn balik...sbb tu anak2 kata tak nak berbuka rmh belah somi,tapi klu sblh rmh nor..laju jer sbb rapatkan..seronok dema..

    Banyak sguh juadah2 tu enak2 semuanya...

    Ha ah samalh mcm kat rmh ni cuti2 sek ni kami pulun mengaji...nanti dh buka sekolah ada msa tertentu jer boleh mengaji...biasanya kat sek pun ada tadarus juga...tapi kat rmh ni tak pernah berenti mengaji rutin hari2..

    BalasPadam
  20. alhamdulillah, surau rumah saya ni teratur..senang dan selesa berbuka kat situ.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)