Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 6 Jun 2016

TARAWIH MALAM PERTAMA KAMI ... ~__^

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Ilahi dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..


Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Ilahi yg telah memanjangkan umur kita untuk menjadi tetamu Allah di bulan ramadhan yang penuh keberkatan dan keampunan.. semoga Allah teus memanjangkan usia kita hingga ke akhir ramadhan ini dan diberikan keampunan kepada kita..
Semalam telah bermula solat tarawih malam pertama kan.. kami anak beranak pergi ke Masjid Negeri Shah Alam untuk menunaikan solat tarawih.. petang pukul 6.00pm kami dah makan malam anak beranak .. pukul 7.00pm gerak pergi masjid.. kata en suami jom solat maghrib disana sekali terus ke tarawih..

Habis solat maghrib kami mula kan tadarus kami, sementara menunggu solat isyak pulak dapat lah baca sampai ayat ke 100 surah al baqarah .. lepas solat isyak terus ajer solat tarawih.. masjid negeri Shah Alam buat 20 rakaat.. punya ramai orang malam tadi.. alhmadulillah.. tapi ada juga kawan yg update WA kata shopping kompleks pun penuh :) hahaha.. macam ragam manusia kan..
Ini sementara budak2 cuti sekolah boleh lah cepat ke masjid tu.. kalau sekolah dah buka nanti saya akan buat dirumah sahaja.. kekawan boleh dapat panduan solat sendirian di rumah di sini Panduan Solat Sendirian Di Rumah

Tapi Nabil, Najeeha dan Nabilah buat 8 rakaat sahaja .. dah larat kata mereka.. najeeha lagi lah.. dia kan kuat tido.. udah tersengguk-sengguk menahan mengantuk.. sudah saya pun turun kat tingkat bawah utk ibu yg bawa anak2 tu.. tido lah sekejap najeeha di ruang itu.. saya pun buat 8 rakaat.. pastu balik rumah saya sambung lagi .. berjemaah dgn najeeha .. dia kata tak puas hati solat tarawihnya tadi.. bila dapat tido sekejap tadi, tentu dah segar pula matanya.. tu yg dia ikut saya solat tarawih di rumah.. nabil dan nabilah terus terpa katil ~__^

Target anak beranak nak khatam 30 juz tahun ni.. kena istiqamah berdamping dengan al quran ni.. alhamdulillah lepas subuh tadi sambung lagi tadarus sampai ayat 200 tadi..
kena kuat lawan nafsu ni kan.. syaitan dan iblis dah kena rantai.. yg ada nafsu dalam diri kita ni kan..
Teringat tazkirah ustaz Long Bin Kecik dalam IKIM.fm tu..
Nafsu ni memang susah untuk di tundukkan..
Kata ustaz .. sewaktu Allah bertanya kepada Nafsu.. " Min ana, min anta" bermaksud Siapa Aku dan siapa kamu.. Nafsu kata " anta anta , ana ana" bermaksud  kamu kamu, aku aku.. kemudian Allah memasukkan nafsu kedalam neraka selama setahun sebagai hukuman.. kemudian apabila telah habis hukuman selama setahun tu..
Allah bertanya lagi kepada nafsu.. "Min Ana, min anta, "? Siapa Aku, siapa kamu?" Nafsu berkata lagi "anta anta, ana ana , Kamu kamu, aku aku"
Kemudian Allah menghukum lagi nafsu dengan berpuasa selama setahun, kemudian setelah habis tempoh setahun itu,
Allah bertanya lagi "Min Ana, min anta?" lalu Nafsu menjawab " Anta Rabb, ana abdi" Kamu adalah Allah yg Esa, dan saya hamba Mu ya Allah..

Maknanya nafsu ini dapat di tundukan dengan berpuasa, maka hendaknya dengan berpuasa ini kita dapat menundukan nafsu yg ada dalam diri kita ini dengan berpuasa kan kekawan..
Semoga saya dan kekawan dapat menundukkan nafsu yg ada dalam diri yg tinggal ini.

Selamat berpuasa dan beribadah kekawan.

11 ulasan:

  1. Alhamdulillah. Salam Ramadan CH, mohon kemaafan andai ada salah dan silap. Terima kasih atas panduan solat dirumah.

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah syukur..semoga niat akak sekeluarga dipermudahkan oleh-NYA.

    Selamat Berpuasa kak ;)

    BalasPadam
  3. Alhamdullilah dapat bersolat di mesjid, awal2 terawih mmg penuh mesjid.. teringat mesjid kat sek 19 tu hingga melimpah ketangga...ni tahun kedua kak rose buat dirumah saja... dimana pun, semuga Allah terima ibadah kita kan Yati.

    BalasPadam
  4. alhamdulillah..dpt akak rebut fadilat terawih hari pertama.... lieya mcm biase kak mmg pengunjung setia masjid besi..berbuka semua kat sane...tak yah pikir2 nak masak ape balik kang...leh rileks2 sikti balik keje nanti.....

    tu la kak, lieya pun nak simpan azam khatam alquraan bulan puase nie...tapi mcm tahun lepas dpt separuh jek.... x sure le tahun ni mcm mane kak....kang tgu2 mase nak magrib ke...isyak ke kene istiqomah baca byk page....tapi tak syok plak bace tapi tak bace tafsir nye....lieya ni kalo bace tafsir tu yg jadi lambat...heheheeheh in sha Allah moga Allah terima amal kite sepanjang bulan yg mulia ni kan kak.....

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah
    Selamat mnjalani ibadah puasa yati bersama kluarga tercinta..

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah! Akhirnya Ramadhan kembali lagi. Bertuahnya kita semua ya dapat melalui Ramadhan sekali lagi, dapat beramal pada-Nya.

    Saya pun nak cuba bersederhana aje dalam bulan Ramadhan ni. Pasang niat juga nak khatam AlQuran di bulan ni. Semoga berjaya!

    BalasPadam
  7. kene istiqamah ye kak kalu nk abiskan 30juzuk tuh...

    btl kan, kita nih kadang bkn kata ada syaitan ke apa, tp kita kalah ngn napsu kita sndiri

    BalasPadam
  8. Salam ramadhan kak yati...

    sedih smlm x dpt gi terawih ABC mcm ayat kak zakie..
    in shaa Allah moga mlm ni dpt pergi...
    ada gak niat nk baca quran kak...moga dipermudahkn

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah dpt berterawih 1 famili..terawe pertama en suami kerja..aiman pergi masjid dengan kawan..tp buat 6rakaat je dia kata.letih lenguh kaki.hehehe..

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah dpt berterawih 1 famili..terawe pertama en suami kerja..aiman pergi masjid dengan kawan..tp buat 6rakaat je dia kata.letih lenguh kaki.hehehe..

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah kak... sejuk hati nengok akan anak beranak...moga kita dapat menundukkan nafsu di bulan mulia ini...salam Ramadhan dr Sabah:)

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)