Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 26 Februari 2014

ASAM COLEK SENGKUANG VS ASAM KETUK...... emmmm dapnyaaa :)


Assalamualaikum kekawan.... :)

Sedapnya tengahari dapat makan asam colek sengkuang.... emmm dapnya meleleh air gitu...


Saya layan sengkuang ni dengan asam ketuk sebenarnya... saya beli masa balik kg en suami hari tu kan... sebenarnya asam colek sengkuang ni lain... kata ada jual kat pasar Chowkit.. ingat minta kakak belikan lah sebab dia rajin kepasar Chowkit tu... rindu pulak nak makan asam colek sengkuang tu masa sekolah dulu-dulu....

Inilah rupanya asam ketuk kekawan.... saya beli 3 bekas ni RM10... asam ketuk ni juga mengingatkan saya zaman kecik dulu-dulu ... bila makan bibir jadi merah... Jeha kata "Mama kalau kita colek terbalik kena kat kuku... tentu merah jugak kan" :)

Asam ketuk ni dibuat dari buah Kandis ni kata adik yg jual asam ketuk tu... saya pun google... Oooo ini buahnya.. warna merahnya... patutlah asam ketuk tu warna merah kan... :)

14 ulasan:

  1. aduiii... telan air liur kak tengok asam colek sengkuang ni...haha...
    nyum! :)

    BalasPadam
  2. asam ketuk tu macam asam yg dlm buntil kecik2 saya beli masa sekolah dulu.. sedap.. tapi tatau nama apa..biji mmg warna merah camtu..

    BalasPadam
  3. kuat lagi ko mkn asam ketuk ni T...lama dah aku tinggalkan..dah usia ni kut..asam2 dah tak mau kat tekak lagi dah...kalau kat sekolah rendah dulu..perghhh sambil jln kali balik sekolah sambil duk menjilat asam ketuk ni...biji2 dia tu siap lumba siapa ludahkan paling jauh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha sebijik perangai ko dengan aku tu.... aku siap buat peluru lagi tu Nee..
      Aku asam masih layan lagi Nee.. :)

      Padam
  4. ya allah kak yatie mmg telan ayaqliuq jer la tengok asam ketuk ni..tapi belum penah merasa pon..tengok tu penahlah :)

    BalasPadam
  5. Assalam yatie..acik kalau pi melaka pun beli asam ketuk ni.dah biasa makan masa kecik2 dulu

    BalasPadam
  6. sedap nyer.... da bertahun saya x makan sengkuang dgn asam colek ni... susah nak cari da skng ni kan..

    BalasPadam
  7. org kedah panggey asam katak...hahahaa...jemaat nie nak cari sengkuang laa kt psr tani..hehehe..

    BalasPadam
  8. ptt la merah..dibuat dr buah merah..tak pernah dgr buah kandis...ingatkan pewarna tadi

    BalasPadam
  9. Pestime tgk buah asam ketuk...

    BalasPadam
  10. Tak pernah makan asam ketuk.. tapi pernah laa tengok.. :) Dulu2 mmg suka makan sengkuan ngan sos merah tabur kacang tuh.. :)

    BalasPadam
  11. Baca entry akak buat sy teringin mkn sengkuang.. :D

    BalasPadam
  12. owh, mcm tu rupa buahnya… asam ketuk mmg makanan peberet saya masa kecil… skrang susah sikit nak cari… duk Bradford ni, lagi la tak jumpa langsung :(

    BalasPadam
  13. Beyullah CH zaman sekolah fulu selalu tengok kenkawan makan asam merah ni tp okje tak beli....entah kenapa.....
    Sengkuang tu kalau mkn dengan kuah rojak tabur kacang tanah tumbuk pun sedap gak CH...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)