Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 17 Februari 2014

KENDURI ARWAH DAN KENDURI KAHWIN....

Assalamualaikum kekawan... Moga sihat dan ceria :)

Tiga hari dua malam kami di kampung en suami, kami balik petang pukul 4.00pm kerana en suami kena siap kan kerjanya sebelum bercuti tu... Kenduri arwah diadakan sebelum zohor pada hari sabtu,  saya tak sempat nak ambil gambar kenduri arwah kerana sibuk didapur menyiapkan lauk pauk dan siapkan hidangan... awal juga tetamu dah datang pukul 11.30am, pukul 1.00 pm dah siap bacaan yasin dan tahlil, terus makan , sebelum zohor , semuanya selesai...

Petang tu kami menziarahi pusara Mak... dah tiga tahun mak meninggalkan kami, semoga roh mak damai di sana dan dicucuri rahmat Ilahi hendaknya... Nabil memang teruja bila pergi kubur uwannya ....


Ini pula kubur Tok Moyang... Bila nak balik Nabil siap cium nisan tokyang dia ni sambil berkata "bye tok yang nanti Nabil datang lagi" sayang sungguh dia dgn tokyang nya, apa taknya masa arwah hidup suka sangat main sorok-sorok dengan tongkat tokyang nya... main gurau-gurau, tu yg dia sayang sangat dengan tokyang nya..
Diperkuburan ni ada 7 orang semuanya, 5 adik beradik mak, 2 tokyang dan nekyang... arwah mak ada 11 adik beradik, skrg tinggal 6 orang ajer... makandak sorang perempuan yg tinggal... semoga roh mereka semua damai disana... Amin.


Ini jer gambar kuih yg sempat diambil, projek buat kuih ni pada malam hari jumaat saya sampai tu.. kiuh kaswi ni tengah dikukus masa tu.. dan projek kuih seterusnya bingka tepung pandan... saya tak sempat ambil gambar... memang sedap kuih kaswi dan bingka tepung pandan tu, saya dah ambil resepi siap-siap dengan makcik... lepas ni boleh buat sendiri pulak... 

Budak comey suka sangat bergambar... sama dengan zara anak Lia blogger Aku+Dia=Kami tu

Kami balik pada hari ahad pagi... pukul 10am dah keluar rumah sebab nak pergi kenduri kahwin pulak... sebelum tu sempat singgah di tepi jalan tu sebelum tol simpang ampat beli jajan utk dikunyah sepanjang perjalanan tu... Nabil dah semestinya keropok piring yg nipis tu, kakak nabilah pula sesagun dan kak jeeha asam ketuk sama dengan mama, en suami apa lagi kalau tak pisang salai dan kerepek ubi sira pedas tu....

Sampai rumah pengantin di Semenyih Kajang ni pukul 12.30tghr, masa tu pengantin tengah bersanding... jadi sempatlah saya ambil gambar mereka... dah namanya ustaz dan ustazah mestilah malu-malu, tengok gambar tu tertunduk ajer... sengaja saya menyakat.... ustaz senyum sikit hehehe... Ustaz Farish kerja di Bahagian R&D Syariah,  di HQ Lembaga Zakat Selangor...
Pukul 1.30pm kami pun pulang, sebelum tu singgah dimasjid simpang nak masuk rumah pengantin ni utk solat zohor, sampai di rumah dah pukul 3.00pm.... apa lagi pakat anak beranak tidur... hahaha kepenatan sungguh...

8 ulasan:

  1. Sibok nya dia mcm2 aktiviti.... (^_^)b

    BalasPadam
  2. sebak pulak saya baca biler Nabil nak balik, siap tingalkan pesan pada tokyang nyer.. tentu kadang2 rindu datang menyapa Nabil tu...

    comey Zaara Khadeejah... semoga membesar menjadi hambaNYA yg terbaik, InsyaAllah...

    BalasPadam
  3. al-fatihah moga rohnya tenang disana...

    BalasPadam
  4. 3 hari ko yg sgt pedat yer T..nnt ko buat kuih tu kongsilah resepi sekali...aku takat tgk jer lah...bab2 kuih muih kukus2 ni aku lemau banyak T...tak ghoti den...

    BalasPadam
  5. simple but nice la pengantin tu...semoga tenang roh2 di samping yang Maha Pencipta..

    BalasPadam
  6. Suasana balik kg yg penuh pengertian. Nabil masih ingat lagi dgn tok yang dia ye. Kakak tak bolehlah tengok kubur rasa bagaikan masa utk kita kian dekat aje.. Allah... moga roh mereka semua ditempatkan bersama kalangan mereka yg beriman..

    Selamat pengantin baru ustaz/ustazah.. manis orgnya:)

    BalasPadam
  7. penuh tu jadual weekand akak..tengok gambar pusara mak akak, terus mengingatkan saya pada arwah mak yg dah 22 tahun meninggal kami..sama2 kita sedekahkan alfatihah pada arwah orang2 yg kita sayang..

    buat adik nabil..kalau sayangkan dan rindukan tokyang..rajin2 sedekah alfatihah..semoga roh tokyang ditempatkan bersama orang2 yg beriman amin..

    BalasPadam
  8. hujung minggu mmg ada aje program. nanti dah buat kuih2 tu akak share resepi eh.
    Al-fatihah...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)