Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 12 November 2015

MENANTU DOKTOR VS MENANTU ALIM

Perkongsian dari wasap group.. :D



Menantu doktor lawan Menantu Alim.

Pada suatu hari ada seorang menantu yg kurang pelajaran sekolahnya..beliau hanya sekolah sehingga darjah 6 ja..tetapi tinggi ilmu agama dan kuat imannya..beliau berkahwin dengan isterinya baru 2 bulan..satu hari keluarga mentuanya berkumpul setelah lama tk kumpul bersama .menantu yg pertama adalah seorng doktor..beliau adalah menantu kedua..kerja kampung je..jd mak mentua dia amat memandang hina pada lelaki ini..dgn niat yg jahat mak mentua ni mengajak menantu2 nya ini ke bandar..bersama suaminya..

apabila kereta bergerak ibunya ternampak itik angsa mengejar budak dengan bunyi yg cukup kuat..lalu ibunya bertanya kepada menantu pertama..wahai menantu kesayanganku..kenapa suara angsa begitu kuat..lalu menantu pertama menjawab mengikut kajian saintis..lehernya panjang..dia boleh simpan banyk udara..sebb tu bunyi dia kuat..ibunya tersenyum gmbira dgn kebijaksanaan menantunya..lalu ibunya dgn nada kasar menanyakan pada menentu kedua..apa jawapan kau!!?.. lelaki itu menjawb ni semua kuasa Allah mak..maknya terus menjawab tu lah jawapan kau!!..macam tak sekolah!!

kemudian sambil menuju keluar kampung maknya ternampak itik berenang..lalu dgn nada lembut bertanya pada menantu pertama..knapa itik boleh terapung nak..menantu yg pertama menjawab mengikut kajian sainstifik bulu itik dapat mengumpul udara di celah2 nya..sebb tu dia dapt terapungkan badannya..lalu ditanya pada menantu kedua soalan yg sama..jawbnya kuasa Allah mak..dgn muka tension mak dia terus ckp, menyampah!!!

setelah hampir sampai kebandar..maknya ternampak orng tua sedang menunggu bas..sambil memakai kopiah..apabila di buka kopiah tu rambutnya botak tengh..lalu ditanya pada menantu yg pertama..mengapa pakcik tu rambut dia botak tengah?..menantu yg pertama mnjawab mengikut kajian sainstis pakcik tu selalu pakai kopiah jadi kepalanya jarang kena pancaran matahari..sebab itu sel rambut mati..mak dia terus cakap, kau dengr tu!!..orang yg belajar tinggi..jawapannya semua lengkap!..kau bila di tanya jawapan nya semua kuasa Allah..bodoh!!..

setelah sampai ke bandar, dan selesai urusan semuanya, mereka pun pulang..setelah sampai, mereka makan bersama, apabila di meja makan maknya menceritakan semula pada isteri isteri menantunya..dia berkata menantu mak yg pertama memang bijak pandai, yg kedua tak boleh pakai.. bodoh!!

menantu yg kedua terus bersuara, mak.. jawapan yg sy bagi tadi semuanya betul.. maknya dengn muka marah berkata, alah depan bini nk tunjuk pandai..kalau kau pandai apa jawapnnya..
lalu lelaki itu menjawab ni semua kuasa Allah mak..mak dengr apa yg sy nk terangkan ni..jawapan pertama tadi..sebab apa angsa suara kuat pasal leher panjangkan?cuba mak dengar suara katak selepas hujan, sekampung boleh dengar.. katak tu lansung takde leher.. yg kedua itik bulu banyakkn...sebb tu boleh terapung kt air, itu jawapan menantu kesayangan makkn? habis tu feri kt laut takde bulu pun kenapa boleh terapung.? yg ketiga rambut pakcik tadi tk tumbuh sebb selalu pakai kopiahkan.. jadi tak kena pancaran matahari.. sebb tu sel matikn? habis mak hari2 pakai spenda..siap pakai kain lg kt luar..kenapa bulu tumbuh jugk?.. maknya terus menundukkn muka dan terdiam..menantunya berkata ni semua kuasa Allah.. Allah maha kuasa atas segalanya..
kita ni tak bijak mana pun..jadi jangn riak sangt kita ni hamba Allah, kuasa Allah jangn dipertikai..

19 ulasan:

  1. mak mertua yg pilih kasih antara menantu gtu la

    BalasPadam
  2. Biarpun kisah begini bagai biasa-biasa, tapi ibrahnya ada di sebalik paparan ceritanya Yati. Pandai pun kalau tak ada izin Allah tak kemana. Doktor tu tak salah tapi mak mertua tu yg kena kaunseling dan diberi tazkirah:)

    BalasPadam
  3. reason jawapan yg last tu.. huhuhu

    tapi betul.. semuanya kuasa Allah. Feri terapung tu jugak kuasa Allah swt yg memberi akal pd manusia.

    BalasPadam
  4. Mak Mertua yg openuh dengan character huhuu :P

    BalasPadam
  5. Setuju tu akak..secerdik & sebijak manapun jangan ada sifat riak dalam diri sbb kalau Allah nak tarik hanya sekelip mata je .

    BalasPadam
  6. sia2 je pahala kalau ada sifat riak ni..

    BalasPadam
  7. penuh pengajaran kak... kena jauhkan riak dlm diri...

    BalasPadam
  8. Aduss..pengajaran yg perit buat mak mertua..semoga tahu insaf & berpikir lebih baik lepas ni kan...huhuh

    BalasPadam
  9. hahaha...kejang perut gelak...tapi semua tu memang benar belaka kan :D

    BalasPadam
  10. Mudah2an kakak tak jadi mertua yang pilih kasih kelak.
    Jawapan menantu ke 2 wlupun agak lawak tapi itulah hakikatnya.

    BalasPadam
  11. Esok mak dtg lagi.....dah mengantuk pulak mata ni

    BalasPadam
  12. penuh pengajaran dan teladan utk kita

    BalasPadam
  13. ketuk sikit makcik tu boleh ? syukurla dapat menantu yg boleh bawak anak dia masuk syurga... untung2 dia boleh join sama..

    BalasPadam
  14. Kikiki.....berani dia ckp dengan mak mertua cenggitu. Kang kena sula baru tau haha...
    Adat dunia ....yg pandai dipuji, yg kurang dikeji ......huhu...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)