Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 30 November 2015

SUP AYAM KAMPUNG by NOXXA .. untuk Nabil berpantang khatan.. ^__^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Balik dari program berkhatan Nabil tu, saya terus ke dapur utk memasak makan tengahari tu, sebelum keluar pergi program tu saya dah keluarkan ayam dari petiais dan letak di singki. Balik tentu ayam tu dah lembut dan tinggal cuci lebih kurang sebab saya dah cuci sebelum menyimpan tu. Memang dah rancang menu Sup Ayam Kampung ni utk Nabil dan yg kami ni saya masak sambal tumis ikan bilis, sayur kangkung goreng belacan dan asam pedas ikan parang.

Sudah tentu saya menggunakan periuk noxxa ni dengan jayanya.. Ayam kampung kan kena masak lama untuk empok, dengan menggunakan noxxa ni 25 minit dah siap. Si Nabil pulak dah kelaparan sebab masa disana dia makan sikit sahaja. Mungkin tak berselera masa tu, Memikirkan nak berkhatan tu kot.. ehe ~__^
Bertambah-tambah nabil makan sup ayam tu, tambahan disuap oleh mamanya..

Jom intai resepi masak sup ayam kampung guna noxxa ni.. kalau guna ayam biasa tu cuma 15 minit dgn noxxa ni..

RESEPI SUP AYAM KAMPUNG 

Bahannya :-
  • 1 ekor ayam kampung (dipotong 12 bahagian)
  • 3 biji bawang merah kecil*
  • 3 biji bawang putih*
  • 2 inci halia * (*ditumbuk)
  • rempah tumis empat sekawan (bunga lawang,pelaga, cengkih dan kulit kayu manis)
  • 1 bungkus sup bonjut ayam
  • 3 biji kentang dipotong 4.
  • daun sup.
Caranya :-
  1. Tekan butang GORENG dan On, kemudian tuang sedikit minyak, setelah minyak panas tumis bahan tumbuk dan rempah tumis empat sekawan. Tumis sehingga wangi.
  2. Kemudian tekan butang off, masukan ayam, kentang, sup bunjut dan air secukupnya. Lepas tu tutp periuk dan  tekan butang Tekanan Tinggi sehingga 25 kali. Tunggu sehingga bip berbunyi. Release kan wap dan off.
  3. Kemudian pergi menggoreng semula dan on kan, masa ni boleh garam , sedikit serbuk lada hitam. Kemudian kacau sekata, dan rasa garamnya, jika cukup bolehlah di tabur daun bawang dan daun sup. Tekan butang off. 
  4. Siap utk dihidangkan.






23 ulasan:

  1. Terima kasih nih untuk infonya, jangan lupa juga mampir ke blog aku yah.
    OBAT ANTI MENOPAUSE DINI

    BalasPadam
  2. noxxa kami sampai dah rosak.. huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah baik ke kerosakannya puan? Setahun warrantynya.

      Padam
    2. Kalau ada yg nakbeli noxxa nih ibuyati boleh bagi harga kaseh sayang rm670 aje siap bagi 4 ebook resepi periuk noxxa yg akan dihantar melalui email. Soon harga ahli pun dah nak naik jd rm719. Customer jon ahli rm863.Pm akak di 019-2494819.

      Padam
  3. sedapnya kak sup ayam kampung... bau aroma dia perkkkh sedap betul....
    jeles ngn org ada noxxa nih bila lah ckp duit nk beli...

    moga cpt sihat nabil tuh yek...

    BalasPadam
  4. MESTI NABIL BERSELERA MKN SUP AYAM KAMPUNG NI..SEDAP TU.

    BalasPadam
  5. Yum..yumm...sedapnye sup ayam kampong..bertahun2 dah tak merasa ni...untung la Nabil dpt makan spesial time2 camni...makan bersuap memang le.sedap bertambah tak hengat...kuikuikui

    BalasPadam
  6. wahhhh kejapnya. jimat masa haaaaa

    BalasPadam
  7. bilanya nak dapat periuk camni..ngidam dah ni kak..mahal sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mai beli dgn akak. Pm 019-2494819. Akak bagi harga kaseh-sayang. 1 june 2016 harga noxxa naik 7.5%.

      Padam
    2. Mai beli dgn akak. Bln june 2016 harga noxxa syarikat naikkan 7.5%

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  8. Sedapnya sup ayam kampung....ermmmm...bawang goreng dan daun sup lebih..

    BalasPadam
  9. Untung Nabil....:P
    Berpantang dpt makan sup ayam best

    BalasPadam
  10. Sedaplh mkn ayam hihi..
    Hri pertama dn kedua mmd berpntang mkn ayam..
    Takut gatal kta adik...skrg dh seminggu ayam jerlh jwbnya..

    BalasPadam
  11. Snng ada periuk mcmni.kerja brtmbh mudah kan..tp zila lom ada lg..nk memiliknya jgk nntlh.

    BalasPadam
  12. Snng ada periuk mcmni.kerja brtmbh mudah kan..tp zila lom ada lg..nk memiliknya jgk nntlh.

    BalasPadam
  13. saya tak berapa suka ayam kampung sebab isinya agak liat sket....tapi kalau goreng kunyit biasa kasi garing sket.... perghhhh memang mabeles

    BalasPadam
  14. Dulu masa okje operate, takut nak makan ayam CH....katanya gatal.
    Tak pernahlah beli ayam kg. Teringinlah pulak nak cari.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)