Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 5 November 2015

MANFAATKAN AIR REBUSAN JAGUNG

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam kemanisan iman dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya..

Banyak rupanya manfaat air rebusan jagung ni.. selama ni kita buang ajer lepas merebus tu..
Bila dah tahu.. jangan di buang air rebusan tu.. Perkongsian dari FB dan dikongsi disini semoga bermanfaat :)





Air rebusan jagung nyatanya bermanfaat untuk menyembuhkan beberapa penyakit, salah satunya yaitu untuk mengobati tekanan darah tinggi/hipertensi, diabetes, menyembuhkan batu empedu, menyembuhkan tekanan batu ginjal, serta untuk menghentikan kebiasaan mengompol pada anak.
1. Air rebusan jagung untuk mengobati tekanan darah tinggi
– Bahan yang diperlukah adala
h 5-7 tongkol jagung muda serta 1 genggam rambut jagung
– Seluruhnya bahan di rebus dengan air 110 ml
– Saring air rebusan jagung tersebut, serta minum sehari-hari selama 7 hari.
2. Air rebusan jagung untuk pasien diabetes
– Rebus jagung tanpa mengeluarkan dari tangkainya karena diakui sisi inilah letak khasiatnya
– Sesudah masak minumlah air rebusan jagung tersebut dengan cara teratur seminggu dua hingga tiga kali
– Dengan ketekunan, pasti Anda bakal merasakan hasilnya.
3. Air rebusan jagung untuk menghentikan kebiasaan mengompol pada anak
– Bahan yang diperlukah yaitu 1 genggam rambut jagung
– Seduh rambut jagung serta minum 1 cangkir teh rambut jagung saat sebelum tidur.
– Jauhi menggunakan rambut jagung secara berlebihan, lantaran rambut jagung bisa menurunkan tekanan darah dengan cara drastis dalam waktu yang singkat.
4. Air rebusan jagung untuk menyembuhkan tekanan batu ginjal
– Bahan yang diperlukah yaitu jagung muda 4 tongkol, rambut jagung 1 genggam serta daun Keji Beling segar 8 helai.
– Semua bahan di rebus dengan air 110 ml
– Saring air rebusan jagung tersebut, serta minum sehari-hari.
– Jika batu ginjalnya telah keluar (berbentuk buih, butiran atau kerikil), hentikan pengobatan.
– Kemudian teruskan dengan jamu dari ramuan kumis kucing serta meniran.
– Cara membuatnya, seduh daun misai kucing serta 30 gr daun meniran dengan air panas, kemudian minum airnya.
5. Air rebusan jagung untuk mengobati batu empedu
– Bahan yang diperlukah yaitu jagung muda 5 tongkol serta 5 grm herba misai kucing yg segar.
– Seluruhnya bahan di rebus dengan air 110ml.
– Saring air rebusan jagung tersebut, serta minum sehari-hari selama 2 minggu.

15 ulasan:

  1. Banyak rupanya kelebihan air jagung...lebih2 lagi rambut jagung tu tak sangka ada gunanya juga.
    Semalam kakak baru je rebus jagung yg dibeli kat pasar malam Parit Markom tempohari.

    BalasPadam
  2. wahhh banyak kegunaannya, baru Farah tau air rebusan jagung ni banyak manfaat...

    BalasPadam
  3. air rebusan jagung ni pernah mnum.. cam masin skit.. mungkit sbb mak letak garam kot.. tp x pnah plak tahu khasiat dia cam ni.. tq for sharing

    BalasPadam
  4. eh tak penah tau kak..selalunye rebus2 pastu toskan ...air buang n jagung makan...sygkan....manis jagung dlm air tu terbuang...sbb tu suke lagi jagung yg di kukus....

    BalasPadam
  5. assalam
    tq kak, first time dengar. tq for sharing

    BalasPadam
  6. Bagos rupenye air rebusan jagung ni ek...selalu saya kukus je jagung tak penah rebus...lain kali try rebus pulak dan airnye bleh di minum....perkongsian yg baik :)

    BalasPadam
  7. Tapi biasa kita rebus jagung kan letak garam Yati
    Nanti kalau minum tak masin ke?
    Kakak rasa kalau nak buat utk ubat tak bolehlah buat macam kita rebus utk makan jagungnya. Kakak nak simpan tips ini. Teringat abang kena batu karang tu. Mungkin ini boleh membantu. TQ Yati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul gak kata k.zakie..tak terfikir lak.

      Padam
  8. salam kak..
    kalau mak sy memang tak buang air rebusan jagung... kadang letak garam @ gula sikit pastu minum kak... memang sedap... banyak juga khasiat nya ye kak...

    BalasPadam
  9. Salam kak..

    Selama ni air rebusan jagung, kami buang je..
    Tak tahu kegunaan apa.. pasni boleh la amalkan

    BalasPadam
  10. Tq CH....mmg tak pernah tau pun .... setakat air rebusan jagung ni bukannya pahit pun kan CH, boleh je kalau nak amalkan hari hari.....

    Kebetulan anak sedara ada batu dlm hempedu katanya, nak suh dia cubalah...

    BalasPadam
  11. Alamak saya pun tak pernah tau.huhuhuhu. Selama ni setiap kali rebus jagung, air rebusan tu buang je terus. Sekarang dah tahu. Terima kasih utk info ini ye..

    BalasPadam
  12. teringat jagung bakar kat bandung., hehe2

    BalasPadam
  13. info sgt berguna...
    rupanya byk kebaikan air rebusan jagung ni

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)