Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 16 Jun 2014

KEK GULA HANGUS @ SARANG SEMUT .... emm gebusss :)

Assalamualaikum kekawan...
Salam petang yg ceria :)

Pagi jumaat tu sempat lagi saya membaking dua adunan kek gula hangus @ sarang semut ni utk dibawa kerumah kak lang saya.. saya buat ni utk dimakan bersama hidangan tengahari tu.. Saya balik kg selepas solat jumaat.. lebih kurang pukul 2.30pm..
Lepas kek ni masak dan potong2 masuk dalam bekas tupperware saya tu.. 


Ini adunan pertama, saya masuk dalam bekas bulat ni.. masa tu ikut resepi yg diberi oleh adik ipar saya.. katanya 160c.. sudah tergaring kulitnya.. tapi habis juga separuh dikerja oleh anak saya tiga orang tu.. utk adunan yg kedua saya kurangkan suhunya 140c, baru tak garing.. mungkin oven saya besar tu yg cepat benor garingnya..

Chef Nabil ni memang suka sangat membantu.. sampai bergaduh dengan kakaknya nak menolong.. jadi saya kata kakak tolong mama buat yg pertama.. kedua Nabil pulak ye.. tu yg suka tu.. yang kedua saya buat dalam loyang 4 segi pulak.. memang gebus kek ni ikut resepi adik ipar saya ni.. pastu elok jer cantik bersarang tu :)

RESEPI KEK GULA HANGUS

Bahannya :-
  • 1 3/4 cawan gula ( kalau kekawan nak manis letak 2 cawan) dihanguskan.
  • 2 cawan air panas (buat yg ni dulu)
  • 2 cawan tepung gandum*
  • 1 st baking powder*
  • 1 st soda bikabonat*(*diayak bersama)
  • 2 sudu besar majerin
  • 1/2 tin susu pekat manis
  • 6 biji telur + 1 st esen vanila (pukul dulu dalam bekas lain guna whisk je)
Caranya :-
  1. Masakan gula hingga kekuningan, lepas tu masukan air panas tadi, kacau sehingga sebati dan tak berketul. ketepikan
  2. Gaulkan tepung dengan majerin tadi sehingga mesra, kemudian baru masuk susu pekat tadi, kacau juga dengan whisk sehingga sebati.
  3. Lepas tu masukan telur yg telah dipukul tadi, kacau lagi sehingga sebati telur dan tepung tadi.
  4. Kemudian baru dimasuk gula hangus yg telah disediakan awal tadi kacau hingga sebati.
  5. Lepas tu bakar pada suhu 160c selama 45 minit. ikut oven kekawan juga. Pada mulanya saya bakar ikut suhu tu.. tapi oven saya besar, saya kurangkan kepada 140c.. 
  6. Tunggu sejuk baru dipotong dan dihidangkan.


22 ulasan:

  1. Salam kak..rajin nya chef Nabil membantu...good boy btl lah.. suka makan kek sarang semut ni kak.. sllu jg makan tapi yg di beli lah...hehehe

    BalasPadam
  2. ya ar kak..anak lelaki kakak sy pon rajin ke dapur. mcm2 dah dicuba buatnya...donut, keria, roti canai, nasi grg mcm2 versi...dll...terbaru cuba buat cookies. dah bujang la...umur 19..tgh cuti sem ni rajin

    BalasPadam
  3. save dulu resipi..
    .. hiih.. kalau jd kita report..ha..ha.. x pernh jd wat kek ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. konfirm 2sudu marjerin ek?

      Padam
    2. Konfirm PB 2 sudu besar majerin tu ehe :)

      Padam
  4. wow enak..boleh buat utk berbuka nanti

    BalasPadam
  5. alahai sedapnya.. lama x buat...

    BalasPadam
  6. Kenapa ya, bila tengok orang masak/buat kuih/buat kek rasa macam senang alahai. Bila sendiri buat di dapur, macam semput je nafas :) Kek gula hangus ni saya suka tapi belum pernahlah mencuba buat sendiri. Eh, pendekata memang banyak yang saya tak pernah cuba di dapur. Dah mula rajin masak lepas umur 30, nak kata apalagikan ...

    BalasPadam
  7. JM ni pandai makan je kak Yati..nak buat tu..mak aii..malas tul :-)

    BalasPadam
  8. fav sy ni tp x penah pn buat hahhahaah

    BalasPadam
  9. kek perebet saya juga ni..

    BalasPadam
  10. my kakak pernah try buat tapi tak menjadi . ada oven mmg x sama kepanasannya .

    BalasPadam
  11. Dah lama tak rasai keenakannya...

    BalasPadam
  12. Ramai orang suka kek gula hangus nie kan... tapi tidak untuk daku... huhuhu... tak tau la kenapa tak suka ek... belum sampai seru kot... wakakaka...

    BalasPadam
  13. salam yatie, akak belum pernah try kek ni macam nak buat je tengok cantikkkk bangat sarang semut ni lobang2

    BalasPadam
  14. Suke tgk akak ngan blogger2 yg share resepi2 membaking nie..falsya dpt tgk jer laaaaa..tunggu mek tecik besau skit baru leh wat..;)

    BalasPadam
  15. noe suka kek ni..sbbnya mak noe suka sangat buat...mmg sedap

    BalasPadam
  16. hamboi...cam sedap jek...sedap klu buat buka puasa ni...salam kenal...

    BalasPadam
  17. Lama tak buat kuih ni CH...Teringin pulak nak buat bawak rumah MIL yek hehe...Macam senang jer tu kan...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)