Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 28 Jun 2014

KUALITIKAN PUASA MU.... baiki Ramadanmu DI TAHUN INI

Assalamualaikum kekawan.. 
Semoga sihat dan ceria serta selamat hujung minggu..

Pagi jumaat semalam diofis saya diadakan majlis Bacaan Yasin,Tahlil dan Tazkirah menyambut Ramadhan. Penceramah jemputan adalah Ustaz Uda Kasim, dah lama saya tak jumpa ustaz ni selepas dia berhenti Lembaga Zakat Selangor untuk menyambung pengajiannya. Begitulah alim ulamak kan.. tak berhenti menuntut ilmu..

Tazkirah Ustaz Uda Kasim memang meninggalkan kesan dalam jiwa saya, bila beliau menyentuh tentang kualiti ramadan. 4 saranan yg beliau menyentuh kualiti ramadan ni.. Ustaz menyuruh kita muhasabah tentang ramadan kita yg lalu.. apa yg kita rasa rugi dan perlu kita baiki tahun ini. Antara yg dapat saya catatan ialah :-

1. Lawan nafsu makan ~ makna dalam diri kita dimasa bulan ramadan yg perlu kita lawan adalah nafsu kita sendiri sebab syaitan telah dibelengu.. jadi kebanyakan kita banyakkan membazir bila berbelanja di bazar ramadan. Ustaz sendiri pun kata dia tewas juga sebab selalu dihidangkan dengan makanan sedap bila buka puasa, ustaz kata tahun ni dia akan mengikut yg sunnah aje.

2. Semak Diri Bersama Allah ~ maknanya bagaimana waktu 24jam yg kita gunakan utk kita bersama Allah... ujur beliau banyakan amalan yg mendekati diri kita kepada Allah jangan lalai nak buat kuih jer ehe.. tengok TV jer..
3. Cinta Pada Allah Dihati Kita ~ ustaz menceritakan tentang darimana datangnya zikir "Hasbi Rabbi Jalallah, Mafi Kalbi Rallullah" Mengisahkan seorang lelaki yg amat mencintai isterinya tapi pada suatu hari ia mendapati isterinya curang.. lalu dia menceraikan isterinya.. kemudian dia berjumpa seorang perempuan lagi tetapi tetap juga curang.. Lepas tu lelaki tu berjalan2 dan kemudian duduk diberanda masjid dengan keadaan yg tidak terurus.. Kemudian bilal di masjid itu bertanya kepada lelaki tersebut mengapa beliau jadi sedemikian rupa.. lelaki tu pun berceritalah pada bilal tersebut.. Kemudian bilal tu berkata.. saya mempunyai kekasih hati yg setia, jika tuan hendak berjumpa dengan nya tunggu saya di masjid ini pada pukul 3 pagi.. sebelum itu tuan hendaklah membersihkan diri tuan ye.. seperti yg dijanjikan bilal tu datang dan meminta lelaki itu mengambilwuduk, setelah itu bilal mengajak lelaki itu solat Tahjud, kemudian taubat, selepasnya hajat, solat tasbih dan terus mengalunkan zikirullah.. lelaki itu merasa amat tenang dan gembira.. lalu ia berkata kepada bilal itu "jika kekasih yg hendak tuan tunjuk itu datang, suruhlah dia balik, kerana saya telah menemui ketenangan dan cinta yg hakiki" kata bilal tu inilah cinta dan kekasih yg hendak saya tunjuk pada tuan.. dengan itu lelaki itu berkata "cukuplah bagiku hanyalah Allah dan tiada dihatiku melainkan Allah" maka jadilah zikirullah kepadanya..

4. Iktikaf 10 malam terakhir ~ ustaz dia cukup kagum dengan seorang kawannya yg mengamalkan iktikaf di masjid dimalam terakhir.. dan hanya balik kampung bila setelah selesai solat raya.. beliau mengambil cuti dan menghabiskan waktunya dimasjid. Kata ustaz.. kita cuba buat sehari dan kita niat kan nazar.. bila kita bernazar dah jadi wajib jadi kita akan lakukan.. bagi yg perempuan cukuplah beriktikaf didalam bilik sebab Siti Aisyah r.a pun beriktikaf didalam biliknya..

Itulah tazkirah yg diberikan yg saya catatkan dan saya kongsikan bersama kekawan..


Sebahagian staff perempuan.. penuh surau ni..

Staff lelaki dihadapan..

Inilah sarapan pagi yg disediakan nasi lemak dan kuih muih ada juga dibawa secara potluck.. saya bawa serimuka dan kuih talam.. (saya beli jer tak sempat nak buat) di makanan sayalah...


Lepas tu setiap orang akan diberi sekotak kurma sebagai door gift.

Selamat berpuasa kekawan...


4 ulasan:

  1. cinta kerana Allah.
    kalau kita cinta kerna mnusia.. mnusia akn brubh.
    selmat berpusa kak

    BalasPadam
  2. Seronokkan CH bila berada di taman taman syurga ni...
    Amboi ....mentang mentang le dia yg bawak serimuka ngan talam tu.....hehe

    BalasPadam
  3. Cinta manusia walau betapa agung pun akan rapuh juga. Semoga kali ni tak terlalai lagi dan asyik mengikut nafsu yang bermaharajalela dalam hati.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)