Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 18 Jun 2014

PULUT KUNING BERHIAS .... Merpati Dua Sejoli ^___^ step by step

Assalamualaikum kekawan ...
Alhamdulillah.. moga sihat dan ceria :)

Saya buat pulut kuning berhias ini utk hantaran Nurin..

Mula-mula masuk separuh pulut kulit kuning kedalam bekas yg kita sukai.. saya masukan dalam bekas saya buat kek tu.. lepas tu letak serunding.. ratakan.. kemudian masukan baki pulut kuning tu.. tekan padat-padatkan. Lepas tu letakan cili banggala yg besar didlm lubang tu..

Kemudian hiaskan dengan daun salad, tomato ceri dan telur puyuh..

Kemudian bentukan dua ekor burung dari telur ayam.. dan kuntuman bunga dari kulit tomato..


Tambah pula cili untuk bentuk ekor yg berkembang..

Isikan rendang daging didalam cili benggala yg kosong tadi..
Masukan dalam kotak plastik yg tinggi..

Diatas kotak hiaskan dengan bunga.. okey siap sebagai hantaran pertunangan Nurin.. Inilah sumbangan saya ehe :)

Bahannya :-
  • 5 biji telur puyuh direbus
  • 2 biji telur ayam direbus
  • 4 bunga cengkih
  • 2kg pulut (masak seperti pulut kuning tu ye)
  • 1 biji tomato utk dibuat bunga
  • Daun hijau (seperti salad ke tak kisah lah asalkan sesuai)
  • 1 biji cili benggala yg besar
  • 4 biji cili merah 
Cara-cara nak buat hiasan seperti diatas ye...


p/s Tiga lagi menunggu untuk dibuat pada perkahwinan anak buah saya.. Syahirah bulan september, Anuar bulan Oktober dan Khairul bulan November.. 

28 ulasan:

  1. Salam Kak.. cantik nya pulut...hehe... nampak pun sedap je nak makan dgn rendang tu :)

    BalasPadam
  2. assalam..tq sudi follow BSB..pulut kuning sedapnya dpt pula kalau cicah dgn rendang daging..saya tak berapa pandai masak pulut..selalu jadi lembik..

    BalasPadam
  3. comelnye kak..makan pulut dengan serunding memang sedap...pg2 dah buat air liur saya meleleh..

    BalasPadam
  4. Ye... cantik, menarik dan sangat kreatif. Cuma bimbang telur tu tak tahan lama Yati. Kalau serunding dan rendang boleh tahan sehari. Ini sampai aje terus kena ngap:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu saya buat pagi sabtu kakzakie.. kalau buat hari sebelumnya takut tak tahan lama kan..

      Padam
  5. ADOI CANTIKNYA KAKAK..PANDAI AKAK DECO YEE

    BalasPadam
  6. Lembut tgn ko T...kalau tgn aku..kompom jd burung garuda makan kelahap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahha ada2 jer ko ni Eye-Nee.. tu nama nya bidan terejun .. :)

      Padam
  7. As salam...cantiknya..saya pernah buat utk anniversary kami tahu lepas tapi tak cantik mcm akak buat..huhu..

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/2013/09/silk-anniversary-12-tahun-bersamanya.html

    BalasPadam
  8. Cantik, kreatif dan pastinya nampak sedap.
    Kut2 terdesak nak hias pulut kuning lepas ni tau dah nak rujuk mana. Hehe..

    BalasPadam
  9. kreatiflah yatie....ada burung2 lagi.pulut kuning ni anak akak Iman suka sangat.....makan gitu je tanpa lauk

    BalasPadam
  10. cantik dan berseni...kalau saya nak buat bunga dari kulit tomato tu...10 biji tomato belum tentu menjadi lagi hehe

    BalasPadam
  11. kat kg laki kita pulut dia warna warni.. dia ikat dlm plstik kecil2..susun kat tepi bunga pahar.

    BalasPadam
  12. Kreatif...cantik sangat....

    BalasPadam
  13. serius cantikkk!!! teruja lieya tgk...pandai nyeeeeeee yatie buat... tangan berseni betul....sayang plak nak makan...tertarik dgn tempat bekas rendang tu....

    BalasPadam
  14. Wow..mmg cantik kak! Dan sedap pulak tu..pulut kuning lawan serunding.

    BalasPadam
  15. cantik . ada la idea bila tiba masa nanti . api klu buat bunga tomato tu , mcm x blh jer ... heheheee

    BalasPadam
  16. cantiknya kak..nampak pun cam senang jugak nak buat tuh...nak buat tuk siapa yer nanti...hheeheh

    BalasPadam
  17. Kreatifnya kak... Bestnya kalau pandai macam ni. Kalau saya ni praktis banyak kali pun tentu hampeh je hasilnya :)

    BalasPadam
  18. amboi...cantiknya kak yatie...kreatif sungguh...siap ada burung tu...

    BalasPadam
  19. masya allah. Kreatif nya sis! Kagum tengok. Saya tak mampu nak buat cam gini. :-)

    BalasPadam
  20. berbakat kak yati ni....anak2 sy suka pulut kuning. maknya pernah buatkan sekali jek...sob...sob..sob...

    BalasPadam
  21. Kreatif jugak yer awak ni CH.... Cantiklah Ch....
    Boleh tiru ni hehe....

    BalasPadam
  22. Nk try bt ntk mjls adk ipar..doakn jd yew... nk tnye.. akak guna serunding ke rendang ntuk tgh2 dlm plut kning tu.. yg kt dlm cpsicum tu srnding jgk ke..

    BalasPadam
  23. Nk try bt ntk mjls adk ipar..doakn jd yew... nk tnye.. akak guna serunding ke rendang ntuk tgh2 dlm plut kning tu.. yg kt dlm cpsicum tu srnding jgk ke..

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)