Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 10 Jun 2014

GULAI IKAN PARANG DENGAN TIMUN .... emmm dapnyaaa :)

Assalamualaikum kekawan.. petang yg ceria :)

Minggu ni menu rumah saya berasaskan ikan, hari minggu baru ni saya borang semua ikan .. ikan merah, ikan parang, ikan senangin, ikan kerapu ehe :) kena cari resepi yg lain dari yg lain pulak tu..

Semalam saya masak gulai ikan parang dengan timun.. di bantu oleh chef Nabil hehehe.. pada hal dia cuma tolong kacau kuah tu jer supaya kuahnya tak pecah santan.. siap pesan dengan saya lagi "mama nanti bagi tau kakak dengan abah, lauk ni Nabil masak tau" hahaha.. suka hati kau lah nabil... 
Jadi masa di meja makan , dia pun cakap "mama, nabil nak makan lauk yg nabil masak tadi"
Kakak 2 orang tu pun serentak bertanya "betul ke mama"
"Betullah tadi dia tolong mama kacaukan kuahnya, kalau tidak pecah santan gulai mama, tak sedaplah nanti" jawab saya..
Tersenyum simpul Nabil bila saya cakap begitu.. ehe :)

Jom intai resepi saya yg mudah ni..

RESEPI GULAI IKAN PARANG DENGAN TIMUN


Bahannya :-
  • 500 gram ikan parang (saya ambil belah ekor)
  • 15 biji cili padi*
  • 3 biji cili merah*
  • 3 biji bawang merah *
  • 1/2 inci kunyit hidup* (*dikisar)
  • 300 gram santan (200 grm + 1 cawan air)
  • 3 biji tomato
  • 1 biji timun potong serong
  • daun kunyit
  • 1 batang serai
  • Asam keping
  • Garam
Caranya :-
  1. Masukan  santan yg ditambah air kedalam periuk, bahan kisar  dan ikan. Kacau pelahan-pelahan sehingga mendidih dan masukan garam
  2. Kemudian masukan timun, serai, daun kunyit dan asam keping.
  3. Selepas tu masuk kan santan pekat bersama tomato, kacau perlahan, rasa masinnya, angkat bila sudah masak.
  4. Siap untuk dihidang.


23 ulasan:

  1. Akakkk..kene lak mkn ngan nasik panas pastu ikan masin skit.. Sedappppppp..

    BalasPadam
  2. dapnyaa... saya suka gulai...

    BalasPadam
  3. mencari selera diblog ni plak hihihi (mana nta perginya selera nih)

    BalasPadam
  4. sedapnya...rajinnya kakak kite ni masak..
    bestnya kalau dapat makan dengan nasi panas2 kan. heheee~

    BalasPadam
  5. penah jugak tgk org masak campur timun. tp sendiri lom penah cuba...ikan parang pon ada stok dlm peti es...

    BalasPadam
  6. Amboiii nabil jd chef siap nak berlagak dgn kakak 2 org tu lagi yer...Ikan parang byk tulang kan T...tp isi dia manis...yg jenis2 mkn nak cepat mcm aku ni..mau terbuntang mata tercekik tulang time makan...

    BalasPadam
  7. Ikan parang ni best...cuma part tulang dia, adoiiiiiii...

    BalasPadam
  8. Amboi chef Nabil tolong mama kacau kuah...hehe..
    aduhh! sedap nya kak gulai ikan parang ni:)

    BalasPadam
  9. Sedapnya...tiba2 perut rasa lapar balik walau dah makan tengahari....

    BalasPadam
  10. mak dulu sellau buat...
    memang berbaloi buatnyer sebab 2 in 1 sayur dan ikan...
    amboi2 kecik dah ke dapurni...

    BalasPadam
  11. sedap2..suka jugak masak camni..

    BalasPadam
  12. Aduuhh ikan parang kerr... tu ikan feveret idah tu...

    BalasPadam
  13. pandai nabil masak ya.....sama dengan Iman suka nak tolong kat dapur tapi sekadar kacau2 je.
    gulai ikan campur timun tu sedapnya ...tapi akak tak makan ikan parang ...takut tulang..boleh cuba dgn ikan lain ni.

    BalasPadam
  14. pekena nasik panas, cili padi tambah 10 bijik lagi..fuyooo..sedappp

    BalasPadam
  15. ikan parang, ikan high class, tak pernah lagi beli dan masak yg fresh ni kak... sian saya...sokmo makan yang kering tu aje ler

    BalasPadam
  16. Sedapnya....... lama dah tak makan gulai ikan parang masak lemak cili api ni........ terliur lah pulak, terutama kalau dapat tang ekornya........ saya kurang masak ikan parang ni kak sebab terlalu banyak tulang....... leceh.....

    BalasPadam
  17. Amboi, untungnya ada banyak chef dalam satu rumah. Bolehlah take turn memasak nanti :)

    BalasPadam
  18. Untunglah mama....anak beranak semua rajin masak.hehe....Berapa potong awak masak ikan selalunya CH...

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)