Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Ahad, 22 Jun 2014

KEAJAIBAN seorang ISTERI dengan PENGEMIS

Assalamualaikum kekawan..

Alhamdulillah .. semoga sihat dan ceria :)





KISAH KEAJAIBAN : Seorang ISTRI dan PENGEMIS

Pada suatu hari sepasang suami isteri sedang makan bersama di rumahnya. Tiba-tiba pintu rumahnya diketuk seorang pengemis. Melihat keadaan pengemis itu, si isteri merasa terharu dan dia bermaksud hendak memberikan sesuatu.
Tetapi sebelumnya sebagai seorang wanita yang patuh kepada suaminya, dia meminta izin terlebih dahulu kepada suaminya, "Suamiku, bolehkah aku memberi makanan kepada pengemis itu ?".

Rupanya suaminya memiliki karakter berbeda dengan wanita itu. Dengan suara lantang dan kasar menjawab, "Tidak usah! usir saja dia, dan tutup kembali pintunya!" Si isteri terpaksa tidak memberikan apa-apa kepada pengemis tadi sehingga dia berlalu dengan kecewa.

Pada suatu hari yang naas, perdagangan lelaki itu jatuh bangkrut. Kekayaannya habis dan ia menderita banyak hutang. Selain itu, karena ketidakcocokan sifat dengan isterinya, rumah tangganya menjadi berantakan sehingga terjadilah perceraian.

Tidak lama sesudahnya bekas isteri yang pailit itu menikah lagi dengan seorang pedagang dikota dan hidup berbahagia. Pada suatu ketika wanita itu sedang makan dengan suaminya (yang baru), tiba-tiba ia mendengar pintu rumahnya diketuk orang. Setelah pintunya dibuka ternyata tamu tak diundang itu adalah seorang pengemis yang sangat mengharukan hati wanita itu. Maka wanita itu berkata kepada suaminya, "Wahai suamiku, bolehkah aku memberikan sesuatu kepada pengemis ini?". Suaminya menjawab, "Berikan makan pengemis itu!".

Setelah memberi makanan kepada pengemis itu isterinya masuk kedalam rumah sambil menangis. Suaminya dengan perasaan heran bertanya kepadanya, "Mengapa engkau menangis? apakah engkau menangis karena aku menyuruhmu memberikan daging ayam kepada pengemis itu?".

Wanita itu menggeleng halus, lalu berkata dengan nada sedih, "Wahai suamiku, aku sedih dengan perjalanan takdir yang sungguh menakjubkan hatiku. Tahukah engkau siapa pengemis yang ada diluar itu ?............ Dia adalah suamiku yang pertama dulu."

Mendengar keterangan isterinya demikian, sang suami sedikit terkejut, tapi segera ia balik bertanya, "Dan, tahukah engkau siapa aku yang kini menjadi suamimu ini?.................. Aku adalah pengemis yang dulu diusirnya!".

Roda hidup selalu berputar. Anda tidak akan pernah tahu posisi Anda akan diatas atau di bawah.

Renungan :
"Jangan Bersikap Sombong ketika berada diATAS, tebarkan perbuatan baik dimana - mana maka anda akan menerima balasannya" Silahkan LIKE and SHARE jika anda setuju..


Sumber : FB

15 ulasan:

  1. ada masanya kita di atas ada masanya kita di bawah.... itu memang dah hukum alam

    BalasPadam
  2. Wahhh cerita yg penuh pengajaran ye kak yati, jadi sentiasalah ingat semua rezeki itu dari Allah dan boleh hilang dari kita dgn mudah jika tidak bersyukur. Suka citer ni sbb penuh iktibar

    BalasPadam
  3. Subhanallah.. Satu kebetulan dlm kisah kehidupan yg menginsafkan..

    BalasPadam
  4. masyaAllah...Dia Lah Maha Berkuasa ke atas sesuatu

    BalasPadam
  5. hidup umpama roda...Invest Smart tuk kak yatie :)

    BalasPadam
  6. Betul, betul. Tapi ramai orang kita belum apa-apa dah sombong. Tu baru Allah bagi sedikit kesenangan.

    BalasPadam
  7. Allahuakbar! Macam-macam cerita kita dengar tapi kadang-kadang tu lupa diri juga..Semoga Allah pelihara kita dari menjadi sombong dengan kelebihan yang ada (walhal ianya hanya sementara).

    BalasPadam
  8. saya melihat sendiri di depan mata bagaimana seseorg itu memandang rendah org lain ketika rodanya berada di atas dan bila rodanya berada di bawah , orang hilang respect pada dia ... perbuatan kat dunia , Allah byr cash . sesungguhnya janji Allah itu benar .

    BalasPadam
  9. Sama2 muhasabah diri. Slalu suami ingtkn esok2 bila kita ada kt ats jgn lupa org bawah sbb dunia berpusing mcm roda

    BalasPadam
  10. terima kasih kongsi cerita ye yati. buat ingatan bersama dan diri akak juga..

    BalasPadam
  11. Hidup memang ibarat roda. Adakalanya kita di atas, adakalanya di bawah. Tak perlu bermegah-megah bila kita berada di atas kerana kita takkan tahu bila masanya kita akan jatuh dan berada di bawah pula.

    BalasPadam
  12. subhanallah...terharu baca cerita nih...betul tuh kite xbleh sombong n bongkak...ade mse kite di ats ade mse kite dibwh

    BalasPadam
  13. dunia ni ibarat roda. pd suatu hari kita di atas..suatu ketika nnt kita berada di bwh

    BalasPadam
  14. Tulahkan CH...kalau Allah mengkhendaki tu bila bila masa saja kita boleh berubah berada dibawah... takutnya moga Allah tidak tarik nikmat kita ini.

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)